RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Jokilaaksojen jätelautakunta
Pöytäkirja 12.12.2024/Pykälä 38
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Liite1 | Lausunnot taksaesityksestä | |
Liite2 | Vestia Oy:n vastine annettuun lausuntoon | |
Liite3 | Jätemaksutaksa 1.1.2025 |
Ehdotus jätetaksaksi 1.1.2025
Jokilaaksojen jätelautakunta 17.10.2024 § 28
Valmistelija vs. jätelautakunnan esittelijä
Asiantuntijana kokouksessa kuullaan Vestia Oy:n logistiikka- ja palvelupäällikkö Marjo Kivimäkeä ennen asian varsinaista käsittelyä ja sitä koskevaa päätöksentekoa.
Yleistä jätetaksasta
Kunnan jätemaksu
Jätelain (646/2011) 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätemaksuilla katetaan jätelain mukaiset kunnan vastuulle kuuluvat yhdyskuntajätehuollon palvelut, kuten jätteiden kuljetus ja käsittely, hyödyntäminen, jäteneuvonta sekä jätehuollon kehittäminen. Jätemaksuilla katetaan myös lakisääteisten jätehuollonviranomaistehtävien hoitaminen.
Jätetaksa on asiakirja, joka sisältää luettelon käytössä olevista jätemaksuista ja niiden laskentaperusteista yksikköhintoineen. Kunnassa on oltava voimassa oleva jätetaksa, jotta julkisoikeudellista jätemaksua voidaan periä. Jätetaksan mukaisten maksujen on vastattava kunnan tarjoamaa palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.
Jätemaksu, jolla katetaan jäteneuvonnasta, rekisterin ylläpidosta sekä muista vastaavista jätehuollon järjestämiseen liittyvistä tehtävistä aiheutuvat kustannukset, voidaan periä erillisenä perusmaksuna.
Perusmaksulla voidaan kattaa myös vaarallisen jätteen ja muun jätteen alueellisten vastaanottopaikkojen perustamisesta ja ylläpidosta kunnalle aiheutuvat kustannukset. Jätelain mukaisesti jätemaksulla saa kerätä enintään kohtuullisen tuoton pääomalle.
Kunnan jätemaksun perusteet
Jätelain 79 §:n mukaan kunnan jätemaksun perusteita ovat jätteen laji, laatu, määrä ja noutokerrat. Perusteina voidaan lisäksi ottaa huomioon jätteen keräys- ja kuljetusolot kiinteistöllä ja noutoalueella, kunnan keräysvälineiden käyttö sekä kuljetusmatka kuljetettaessa jäte yksittäisenä kuljetuksena.
Jätemaksun perusteina voidaan käyttää myös kiinteistöllä asuvien henkilöiden määrää, kiinteistön käyttötarkoitusta tai muuta vastaavaa perustetta, jos jätteen määrää tai laatua on vaikea luotettavasti selvittää tai jos se on tarpeellista ympäristö- tai terveyshaittojen ehkäisemiseksi tai jätehuollon järjestämiseksi.
Perusmaksun perusteita ovat kiinteistöllä asuvien henkilöiden lukumäärä tai kiinteistön käyttötarkoitus taikka muu vastaava peruste. Perusmaksu voidaan määrätä kiinteistö- tai talouskohtaisena. Jätemaksun perusteista määrätään tarkemmin hyväksytyssä jätetaksassa.
Jätelautakunta voi jätelain sallimissa puitteissa määritellä maksupolitiikan ja maksujen nimikkeet, kohteet ja suuruuden. Lautakunta ei voi kuitenkaan hyväksyä laillisesti taksaa, jolla ei katettaisi kunnallisen jäteyhtiön toimintaa jätelain mukaisesti.
Kunnan on tiedotettava jätetaksasta yleisesti siten kuin kunnalliset ilmoitukset kunnassa julkaistaan. Vaikuttamismahdollisuuksien varaamisesta jätetaksan hyväksymistä koskevan asian käsittelyssä säädetään hallintolain 41 §:ssä.
Kunnan jätemaksua koskevien säännösten soveltaminen kuntien omistamaan yhtiöön
Jätelain 84 §:n mukaan kunnan jätemaksua koskevia säännöksiä sovelletaan myös silloin, kun kunta on siirtänyt jätehuollon järjestämiseen liittyvät palvelutehtävät tätä varten perustetulle, jätelain 43 §:ssä tarkoitetulle yhtiölle.
Kunnan jätemaksun määrääminen ja suorittaminen
Jätelautakunnan alaisuudessa toimiva viranhaltija määrää jätemaksut kiinteistönhaltijoille jätetaksan mukaisesti siten kuin jätelain 81.1 §:ssä säädetään. Tavallisesti määrääminen tehdään hyväksymällä maksuunpanoluettelot. Jätemaksut suoritetaan jäteyhtiölle, joka toimii jätelautakunnan lukuun hoitaen laskutuksen ja maksukertymien seurannan.
Nykyinen jätemaksutaksa
Jokilaaksojen jätelautakunta on 12.12.2023 § 37 hyväksynyt jätemaksutaksan ja määrännyt sen voimaan 1.1.2024 alkaen. Lautakunnan tekemä taksapäätös on lainvoimainen.
Jätemaksutaksan 13 §:n mukaisesti maksujen arvonlisävero on muutettu 1.9.2024 vastaamaan tuona päivänä voimaan tullutta 25,5 % ilman erillistä jätelautakunnan päätöstä.
Asian selvittäminen ja asianosaisten kuuleminen
Hallintolain 31 §:n mukaan viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot ja selvitykset. Hallintolain 34 §:ssä säädetään, että asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun. Asian saa tietyissä tapauksissa ratkaista asianosaista kuulematta, mistä säädetään pykälän 2 momentissa.
Hallintolain 41 §:ssä todetaan: Jos asian ratkaisulla voi olla huomattava vaikutus muiden kuin asianosaisten elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin, viranomaisen tulee varata näille henkilöille mahdollisuus saada tietoja asian käsittelyn lähtökohdista ja tavoitteista sekä lausua mielipiteensä asiasta. Asian vireilläolosta ja vaikuttamismahdollisuuksien käyttämisestä on ilmoitettava asian merkityksen ja laajuuden kannalta sopivalla tavalla. Asian vireilläolosta ei kuitenkaan tarvitse ilmoittaa, jos se vaarantaa ratkaisun tarkoituksen toteutumisen tai aiheuttaa muuta merkittävää haittaa taikka jos se on ilmeisen tarpeetonta.
Asian valmistelu ja taksaan esitettävät muutokset
Jokilaaksojen jätelautakunnan alueen kuntien jätehuollon palvelutehtäviä hoitava Vestia Oy on 4.10.2024 toimittanut jätelautakunnalle jätemaksutaksaa koskevan valmisteluaineiston. Vestia Oy:n toimitusjohtaja Olavi Soinio kävi tätä ennen, 19.9.2024, pidetyssä jätelautakunnan kokouksessa alustamassa taksaan esitettäviä korotuksia. Käsittelyssä on nyt esitys jätemaksutaksaksi 1.1.2025 alkaen (Liite 1). Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta.
Vestia Oy esittää taksaan muutoksia kohonneiden kustannusten vuoksi.
Jätetaksan rakenne on sama kuin vuonna 2024. Jätemaksut koostuvat perusmaksuosuudesta sekä järjestetyn jätehuollon maksuista. Järjestetyn jätehuollon maksu on maksu jäteastioiden kuormauksesta, kuljetuksesta ja käsittelystä.
Muutokset perusmaksuun
Jätemaksun perusmaksuosuuteen esitetään korotuksia kaikkiin perusmaksutyyppeihin. Korotuksen suuruus olisi 1 euro / kuukausi, eli yhteensä 12 euroa vuodessa. Vuosittaiset maksut (alv. 0 %) nousisivat seuraavasti:
rakennustyyppi | taksa 2024 | taksaesitys 2025 |
omakotitalo ja paritalo | 42,90 € | 54,90 € |
vapaa-ajan asunto | 14,30 € | 26,30 € |
rivi- ja kerrostalo - on hyötyjäteastiat |
27,50 € |
39,50 € |
rivi- ja kerrostalo - ei hyötyjäteastioita |
45,00 € |
57,00 € |
Muutokset kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen maksuihin
Jätemaksun määräämisperusteisiin on lisätty täsmentäviä kohtia, sen osalta kenelle maksu määrätään.
Jäteastioiden tyhjennysmaksut muodostuvat kuljetusmaksuista (nouto ja kuljetus) ja käsittelymaksuista. Jäteastioiden tyhjennysmaksujen kuljetusosuuteen on esitetty tehtäväksi korotuksia kaikkien jätejakeiden osalle, jätteen käsittelymaksut säilyisivät nykyisellään.
Kuljetusten osuus maksuissa nousisi 10 %. Tämän vaikutus kokonaishintaan olisi esimerkiksi poltettavan jätteen osalta 4-7 % ja biojätteen osalta 7-8 % riippuen astiakoosta. Poltettavan jätteen 240 litran astian tyhjennyksen kokonaishinta (alv 0 %) esimerkiksi nousisi 7,12 eurosta 7,53 euroon ja biojätteen 120 litran astian tyhjennyksen kokonaishinta (alv 0 %) 12,52 eurosta 13,55 euroon.
Pakkausjätteiden käsittelyn kustannuksista vastaavat tuottajayhteisöt omalta osaltaan. Kiinteistöt maksavat jätemaksuna pelkästään keräyksestä ja kuljetuksesta aiheutuvat kulut Vestia Oy:lle. Näin maksut nousisivat 10 %.
Uutena jätetaksaan on kirjattu jäteastioiden myynti- ja vuokrahinnat sekä näiden toimitusmaksut.
Lisämaksuissa jätehuoltosarjasta poikkeavan lukituksen kuukausimaksuun esitetään korotusta, uusi maksu olisi 100 € / kk (alv 0 %). Maksun suuruus on voimassa olevassa taksassa 40,32 €. Maksun ohjaavuusvaikutus on jäänyt heikoksi, jätekatosten poikkeavia lukituksia on edelleen runsaasti.
Muutokset jätteiden vastaanottomaksuihin lajittelupihoilla ja jätekeskuksessa
Kotitalousasiakkaiden lajittelupihoille tuomien jätteiden osalta maksuihin on esitetty pieniä muutoksia, jotka käydään läpi kokouksessa, samoin kuin muutosesitykset, jotka koskevat lajittelupihoille vain henkilökunnan palveluaikoina vastaanotettavien vaarallisten jätteiden maksuja.
Jätekeskuksen kuntavastuullisen jätteen maksuihin esitetään lisättäväksi rakennus- ja purkujäte sekä betoni. Lisäksi maksuihin esitetään korotuksia riskijätteen, poltettavan jätteen, biojätteen ja kyllästetyn puun osalta, korotukset ja lisäykset esitetty alla (alv 0 %).
jätelaji | taksa 2024 (€/t) | taksaesitys 2025 (€/t) |
rakennus- ja purkujäte |
| 178,00 € |
betoni |
| 30,00 € |
riskijäte | 660,00 € | 680,00 € |
poltettava jäte | 104,00 € | 106,00 € |
biojäte | 102,00 € | 104,00 € |
kyllästetty puu | 330,00 € | 350,00 € |
Muutokset jätetaksan muihin maksuihin
Jätetaksan muista maksuista on poistettu muistutuslasku, tämän laskutus tapahtuisi jatkossa perintätoimiston laskussa.
Muutokset jätemaksujen laskutukseen ja perintään
Tekstiosiossa on avattu laskutus- ja perintäprosessia.
Muuta
Taksaesityksessä ei näy vielä pakkausalan tuottajayhteisöjen jäteyhtiölle maksamat korvaukset asuinkiinteistöiltä erilliskerättävien pakkausjätteiden keräyksestä.
Pakkausalan tuottajayhteisöt ovat maksaneet ensimmäiset korvaukset pakkausjätteiden kiinteistöittäisestä keräyksestä kunnalliselle jäteyhtiölle tänä syksynä. Korvausten vaikutus heijastuu tuottajien ja kuntien sopiman maksujärjestelmän perusteella takautuvasti jätetaksaan ja otetaan huomioon seuraavassa taksassa, niiltä osin kuin korvauksia on tullut ja niillä katsotaan olevan vaikutusta maksuun.
Esittelijä jätelautakunnan vs. esittelijä Anu Linnala
Päätösehdotus Jätetaksaesitys 1.1.2025 alkaen asetetaan julkisesti nähtäville 21.10. - 21.11.2024 väliseksi ajaksi Ylivieskan kaupungin verkkosivuille. Asiakirjat lähetetään lisäksi sähköisesti kaikkiin jätelautakunnan toimialueen kuntiin, jotta kunnat voivat pitää jätetaksaesityksen nähtävillä kuntalaisille.
Asianosaisille varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta 21.11.2024 mennessä.
Toimialueen kunnilta pyydetään lausuntoa jätetaksaesityksestä 21.11.2024 mennessä.
Nähtävillä olon ja kuulemisten jälkeen jätetaksaan tehdään tarvittaessa muutoksia ja se tuodaan jätelautakunnalle päätettäväksi.
Päätös Vestia Oy:n edustaja oli estynyt osallistumaan kokoukseen. Esittelijä kävi läpi voimassa olevan jätetaksan ja jätetaksaesityksen vertailun.
Pöntiö Fanni saapui kokoukseen pykälän käsittelyn aikana klo 15:10.
Jätetaksaesitys 1.1.2025 alkaen asetetaan julkisesti nähtäville 21.10. - 21.11.2024 väliseksi ajaksi Ylivieskan kaupungin verkkosivuille. Asiakirjat lähetetään lisäksi sähköisesti kaikkiin jätelautakunnan toimialueen kuntiin, jotta kunnat voivat pitää jätetaksaesityksen nähtävillä kuntalaisille.
Asianosaisille varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta 21.11.2024 mennessä.
Toimialueen kunnilta pyydetään lausuntoa jätetaksaesityksestä 21.11.2024 mennessä.
Lisäksi lautakunta päätti pyytää Vestia Oy:ltä lisäselvityksiä joihinkin jätetaksaesityksen kohtiin. Lisätiedot tulee antaa ennen seuraavaa kokousta.
Nähtävillä olon ja kuulemisten jälkeen jätetaksaan tehdään tarvittaessa muutoksia ennen sen hyväksymistä.
Jokilaaksojen jätelautakunta 12.12.2024 § 38
1628/02.05.00.00/2024
Valmistelija jätelautakunnan vs. esittelijä Anu Linnala
Asiantuntijana kokouksessa kuullaan Vestia Oy:n toimitusjohtaja Olavi Soiniota ennen asian varsinaista käsittelyä ja sitä koskevaa päätöksentekoa.
Jokilaaksojen jätelautakunta on käsitellyt Vestia Oy:n jätetaksaesitystä 1.1.2025 voimaan tulevaksi jätetaksaksi kokouksessaan 17.10.2024 § 28. Jätetaksaesitys on ollut nähtävillä 21.10. - 21.11.2024 ja lausuntoja sekä mielipiteitä sai toimittaa jätelautakunnalle 21.11.2024 saakka.
Vestia Oy:n jätetaksaesitystä koskeva jätelautakunnan pyytämä lisäselvitys saapui jätelautakuntaan 14.11.2024. Lisäselvitys on toimitettu lautakunnan jäsenille 19.11.2024 yhdessä jätetaksavertailutaulukoiden kanssa. Jätetaksavertailutaulukot olivat lisäksi julkisesti nähtävillä kuulutuksen yhteydessä.
Lisäselvityksessä Vestia Oy esittää perusmaksukorotuksiin vaihtoehdon. Vaihtoehdot lisäselvityksen mukaan ovat:
Vaihtoehto 1
Ensisijaisesti korotus esitetään samanmuotoisena kaikkiin perusmaksuihin.
Vaihtoehto 2
Korotetaan kaikkia muita perusmaksuja 1 €/kk paitsi vapaa-ajanperusmaksua vain puolen vuoden ajalta 1 €/kk. Kohdistetaan vapaa-ajan perusmaksusta jäänyt vaje rivi/kerrostalo > ei hyötyjäteastioita perusmaksuun, niin että se nousisi 1,5 €/kk. Tällöin huomioitaisiin perusmaksussa sekä vapaa-ajan asunnon vähäinen käyttö sekä ohjataan keräysvelvoitteen laiminlyöviä kiinteistöjä korjaamaan tilanne.
Tämän korotuksen vaikutus perusmaksun tuloslaskelmaan pysyy samanlaisena kuin vaihtoehdossa 1.
Määräpäivään mennessä taksaesitykseen saapui lausunto Pyhäjärven kaupungin ympäristö- ja rakennuspalveluilta. Tämän lisäksi Toholammin kunta pyysi lisäaikaa lausunnon toimittamiseen, jotta kunnanhallitus ehtisi käsitellä asian. Lausunto saapui jätelautakuntaan viranhaltijan antaman lisäajan puitteissa 27.11.2024. Lausuntonaan Toholammin kunnanhallitus toteaa, ettei sillä ole huomautettavaa kuntavastuullisten jätehuoltopalveluiden jätetaksaesitykseen 1.1.2025 alkaen.
Mielipiteitä taksaesitykseen ei tullut. Lausunnot kokonaisuudessaan ovat kokousasiakirjan liitteenä 2.
Pyhäjärven kaupungin ympäristö- ja rakennuspalveluiden lausunto tiivistetysti
Ensimmäisenä lausunnossa nostetaan esille erityisesti vapaa-ajan asuntojen perusmaksun suuret korotukset (+84 %) ja tämän vaikutus alueisiin, joilla mökkikanta on suuri. Lausunnossa kiinnitetään huomiota siihen, että rivi- ja kerrostalojen perusmaksun nousu on kevyempi lajittelemattomille kiinteistöille, jolloin ei kannusteta kierrätykseen. Lausunnon mukaan perusmaksujen osalta tulisi tehdä uudelleen tarkastelu, jotta korotukset jakautuisivat tasapuolisemmin. Kierrätystä edistäviin rivi- ja kerrostaloihin ei tule kohdistaa suhteellisesti korkeampia korotuksia kuin lajittelemattomiin rivi- ja kerrostaloihin. Lausunnossa todetaan, että korotukset tulee tehdä kierrätystä tukevasti ja tasapuolisesti talotyypeittäin.
Toiseksi lausunnossa kaivataan selvityksiä kustannusten kasvun syistä ja perusteluista, mikäli yleiset kustannukset (perusmaksuilla katettavat) ovat kasvaneet 3-4 kertaa enemmän kuin kuljetus- ja käsittelytoiminnan kulut (10 %). Vestia Oy:n yleisten kustannusten selventäminen läpinäkyvänä perusteluna korotuspaineelle.
Kolmantena asiana lausunnossa nostetaan esille korotusten tasapuolistaminen ja alueellinen vaikutus. Joissain alueen kunnista vapaa-ajan asuntojen osuus rakennuskannasta on huomattava. Esimerkkeinä mainitaan seuraavat: Pyhäntä (37 %), Pyhäjoki (33 %), Pyhäjärvi (32 %), Kalajoki (31 %), toisaalta joissain kunnissa vapaa-ajan asuntoja on vähemmän, esimerkkeinä on mainittu Ylivieska (4 %), Nivala (5 %) ja Kannus (6 %).
Lausunnon mukaan perusmaksujen korotukset on toteutettava maltillisesti ja prosentuaalisesti, jolloin ne jakautuvat tasapuolisemmin kiinteistökannan mukaan, ilman kohtuutonta painetta tiettyjen kuntien alueille. Lausunnossa sanotaan, että perusmaksujen korotuksen tulee jakautua oikeudenmukaisesti koko Vestian alueen kiinteistökantaan prosentuaalinen korotus kulujen nousun mukaisesti. Ja että, tämä lähestymistapa varmistaa, että Vestia Oy toiminta tukee kestävää kehitystä ja kustannusten tasaista jakautumista.
Jätelautakunta pyysi lausuntoon vastinetta jäteyhtiö Vestia Oy:ltä. 3.12.2024 jätelautakuntaan saapunut vastine on esitetty liitteessä 3.
Vastineen sisältö tiivistetysti kohdittain:
Vestia Oy on 14.11.2024 jätelautakunnalle toimittamassaan vastineessa täsmentänyt taksaesitystään. Esitetyt muutokset ottavat kantaa Pyhäjärven kaupungin esittämiin seikkoihin.
Muutetussa taksaesityksessä kaikkia muita perusmaksuja korotetaan 1 € / kk paitsi vapaa-ajan asuntojen perusmaksua, joissa vaikutus toteutettaisiin käytön perusteella puolen vuoden ajalta 1 € / kk. Alkuperäisen taksaesityksen mukaisesta vapaa-ajan asuntojen perusmaksukertymästä jäänyt vaje siirrettäisiin ei hyötyjäteastioita omaavien kiinteistöjen perusmaksuun, jolloin tätä maksua korotettaisiin 1,5 € / kk. Tällöin huomioitaisiin perusmaksussa sekä vapaa-ajan asuntojen alhaisempi käyttöaste sekä ohjattaisiin keräysvelvoitteen laiminlyöviä kiinteistöjä korjaamaan tilanne.
Lausunnon kohdassa 2. pyydetyn kustannusten selventämisen osalta yhtiö toteaa, että perusmaksun korotustarve perustuu perusmaksun tuloslaskelman tulokseen ja yleiseen kustannustason nousuun, sekä palvelutason parantamisesta muodostuneisiin kustannuksiin, joista merkittävin on lajittelupihaverkoston toiminta. Perusmaksun tuloslaskelmaa on tietoisesti Vestian strategian mukaisesti pyritty pitämään alijäämäisenä, jolloin kuntalaiselle pystytään tuottamaan laadukkaat palvelut alle omakustannehintaan. Alijäämä tuloslaskelmalla on ollut ennen taksaesitystä jo kuitenkin 43 % ja tällä tasolla perusmaksu ei konsernin subventoivan muun liiketoiminnan kanssakaan riitä kattamaan täysimääräisesti niitä palveluita, johon perusmaksua käytetään mm. lajittelupihat, vaarallisten jätteiden vastaanotto. Tuloslaskelma jää korotuksen jälkeenkin edelleen 27 % alijäämäiseksi.
Vestia Oy:n esitysten mukaisesti perusmaksujen korotukset olisivat seuraavan mukaiset:
Rakennustyyppi | alkuperäinen esitys | vaihtoehto 2 |
Omakotitalo | 28 % | 28 % |
Paritalo | 28 % | 28 % |
Rivi- ja kerrostalo |
|
|
- hyötyjäteastiat* on | 44 % | 44 % |
- hyötyjäteastioita* ei ole | 27 % | 40 % |
Vapaa-ajan asunto | 84 % | 42 % |
Koska perusteita perusmaksun prosentuaalisesti epätasaisille korotuksille ei ole esitetty, ei esitettyjen korotusten voida katsoa jakaantuvan tasapuolisesti eri rakennustyypeille. Perusmaksun korotuksen voidaan katsoa olevan tasapuolinen, mikäli prosentuaalinen korotus on sama rakennustyypistä huolimatta. Poikkeuksena suurempaa suhteellista korotusta voidaan käyttää ohjaavana esimerkiksi tapauksissa, joissa lakisääteisistä velvollisuuksista ei ole huolehdittu.
Esittelijä jätelautakunnan vs. esittelijä Anu Linnala
Päätösehdotus Jätelautakunta päättää, että
1. Jätelautakunta hyväksyy jätetaksaesityksen 1.1.2025 alkaen muilta osin kuin perusmaksujen osalta.
2. Perusmaksujen osalta jätetaksaesitys palautetaan valmisteluun.
Jätetaksan hyväksytyt kohdat esitetään astuvaksi voimaan, vaikka niitä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta.
Asian käsittely Pykälän käsittelyn aikana Vestia Oy:n toimitusjohtaja Olavi Soiniota kuultiin asiantuntijana.
Lautakunta keskusteli taksaan esitetyistä korotuksista yleisesti. Erityisesti käytiin läpi korotusehdotuksia kuljetus- ja perusmaksujen osalta. Olavi Soinio tarkensi kysymyksissä esiin nousseita seikkoja, jotka koskivat niin kuljetuskustannuksia kuin perusmaksulla katettavia kustannuksia, niissä tapahtuneita muutoksia sekä muutosten syitä. Perusmaksujen korotusten osalta käytiin läpi eri vaihtoehtoja.
Polso Eero ehdotti perusmaksun hyväksymistä vaihtoehto 2:n mukaisesti. Lautakunta keskusteli asiasta. Puheenjohtaja tiedusteli lautakunnalta, että voidaanko asia hyväksyä yksimielisesti. Vaihtoehto 2 sopi lautakunnalle yksimielisesti. Muilta kuin perusmaksun osalta jätemaksutaksa hyväksyttiin alkuperäisen esityksen mukaisesti.
Lautakunta piti pykälän käsittelyn aikana tauon kello 16:45 - 16:53.
Päätös Jätelautakunta päätti, että
Jätelautakunta hyväksyy jätetaksaesityksen vaihtoehto 2:n mukaisesti 1.1.2025 alkaen
Jätemaksutaksa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sitä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Tämä jätemaksutaksa voimaan tullessaan kumoaa jätelautakunnan hyväksymän edellisen jätemaksutaksan.
Jätemaksutaksa annetaan yleisesti tiedoksi pitämällä se nähtävillä 16.12.2024 - 15.1.2025 välisenä aikana Ylivieskan kaupungin verkkosivuilla. Lisäksi asiakirjat lähetetään sähköisesti kaikkiin jätelautakunnan toimialueen kuntiin, jotta kunnat voivat pitää jätemaksutaksan nähtävillä. Nähtävillä oloajan jälkeen jätemaksutaksa on nähtävillä jätelautakunnan verkkosivuilla.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |