Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ylivieskan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 16.10.2023/Pykälä 269

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Liitteet
  Liite2  T122_Kustannusjakoehdotus26092023

 

Lausunto tiesuunnitelmasta, Kantatien 86 (Ouluntie) liikennejärjestelyt Kaisaniemenkadun kohdalla

 

Teknisten palveluiden lautakunta 10.10.2023 § 140 

 

 

Valmistelija tekninen johtaja Leena Löytynoja

 

Pohjois-Pohjanmaan elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on laatinut liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (LjMTL, 503/2005) mukaisen tiesuunnitelman Kantatien 86 (Ouluntie) liikennejärjestelyistä Kaisaniemenkadun kohdalla Ylivieskassa.

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus ilmoittaa, että tiesuunnitelman nähtävilläoloaikana ei ole tehty muistutuksia. ELY-keskus pyytää, että Ylivieskan kaupunki antaa ELY-keskukselle lausunnon tiesuunnitelmasta.

ELY-keskus pyytää kaupunkia lausuntoa antaessaan kiinnittämään huomiota seuraaviin tiesuunnitelman käsittelyä ja sisältöä koskeviin asioihin:

-        Tiesuunnitelma on ollut yleisesti nähtävillä 3.5.2023 - 2.6.2023 välisen ajan ELY-keskuksen tietoverkossa.

-        Hankkeen kokonaiskustannuksiksi on arvioitu noin 3,8 M€ (maanrakennuskustannusindeksi = 140 tasossa 2015=100). Kustannus pitää sisältää rakennuskustannusten lisäksi laiteomistajien maksettavaksi tulevia laitesiirtokuluja noin 67 500 € ja lunastus- ja korvauskustannuksia noin 32 000 €.

-        Tiesuunnitelma voidaan hyväksyä vastoin voimassa olevaa asemakaavaa, jos kyse on vaikutuksiltaan vähäisestä poikkeuksesta ja kunta ja ne kiinteistönomistajat, joihin poikkeus välittömästi vaikuttaa, sitä puoltavat. Tietä ei kuitenkaan saa rakentaa vastoin oikeusvaikutteista kaavaa.

-        Kantatien 86 suoja-alue ulotetaan 30 metrin etäisyydelle ajoradan keskiviivasta. Suoja-alue voidaan osoittaa myös asemakaava-alueelle.

 

  Ylivieskan kaupunki toteaa lausuntonaan tiesuunnitelmaan seuraavaa                             (vastaukset kursivoituna):

-        Kaupungin tekemät vuorovaikuttamisen ja tiedoksiannon toimenpiteet (esim. aloittamisesta ilmoittaminen tai kuuluttaminen / yleisötilaisuudesta ilmoittaminen tai kuuluttaminen -toteutustavat ja -ajankohdat)

Ilmoitus toimivaltaisen viranomaisen aloituskuulutuksesta on ollut nähtävillä kaupungin sähköisellä ilmoitustaululla 27.6.2022-1.8.2022.

Suunnitelmaluonnosten esittelytilaisuus, Ylivieskan kaupungintalo, 13.12.2022 klo 17:00-18:30.

-        Onko tiesuunnitelmassa otettu huomioon (valtakunnallisen ja) alueellisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteiden toteutuminen kaupungin alueella?

Kyllä. Suunniteltu yhteys on uusi pääväylä kaupungin keskustaan Kalajoen pohjoispuolella ja hanke edistää kävely- ja pyöräilymahdollisuuksia, liikenneturvallisuutta sekä sujuvoittaa liikennettä.

-        Kaupungin lausunnon ajankohtana voimassa olevat tai valtuuston hyväksymät oikeusvaikutteiset yleis-, asema- ja ranta-asemakaavat, sekä ovatko kaavat yhdenmukaisia tiesuunnitelman kanssa. Jos kaavoitustilanteessa on tapahtunut muutoksia nähtäville asetettavassa suunnitelmassa kuvatusta, pyydetään kaupunkia yksilöimään muuttuneet kaavat lausunnossaan.

Yleiskaava: Keskustan osayleiskaava (kval 7.6.2011 § 40) ja asemakaava (kval 22.5.2023 § 24). Kaavat ovat yhdenmukaisia tiesuunnitelman kanssa.

-        Muuttaako kaupunki tarvittavat kaavat tiesuunnitelman mukaiseksi, jos ne eivät ole yhdenmukaisia?

Kaavat ovat yhdenmukaisia tiesuunnitelman kanssa.

-        Liittää lausuntoonsa oikeaksi todistetut otteet tiesuunnitelman käsittämälle alueelle vahvistetuista tai hyväksytyistä oikeusvaikutteisista kaavoista (yleiskaava, asemakaava tai ranta-asemakaava). Kaavaote kaavamääräyksineen tulee toimittaa jokaisesta kaavasta erikseen, pelkkä kaavayhdistelmä ei ole riittävä.

Liitetään otteet hyväksytystä ja oikeusvaikutteisesta osayleiskaavasta sekä asemakaavasta.

-        Hyväksyykö kaupunki tiesuunnitelmassa esitetyt ratkaisut ja onko kaupungilla huomauttamista tiesuunnitelmaan sisältyviin siltoihin tai muihin merkittäviin rakenteisiin?

Esitetty tiesuunnitelma hyväksytään.

-        Salliiko kaupunki seuraavia tiesuunnitelmassa esitettyjä pysyviä toimenpiteitä tehtävän asemakaava-alueellaan: kuivatusjärjestelyt; laskuoja 1,2,3?

Sallii.

-        Onko kaupunki valmis luovuttamaan maantien tekemiseen tarvittavan omistamansa maa-alueen korvauksetta tietarkoituksiin?

Kyllä.

-        Ottaako kaupunki kunnossapidettäväkseen hoitovastuualuekartalla (asiakirja T122-1) kaupungin hoitovastuulle esitetyt alueet ja rakenteet.

Kyllä.

-        Ottaako kaupunki omistukseensa ja kunnossapidettäväkseen suunnitelmassa esitetyt asemakaava-alueella sijaitsevat kadut (K-väylät) ja kevyen liikenteen väylät (KJ-väylät) laitteineen ja istutuksineen.

Kyllä.

-        Hankkiiko kaupunki omistukseensa asemakaava-alueella sijaitsevien katujen (K- ja KJ-väylät) rakentamiseen tarvittavat alueet (tiealueen ulkopuolinen) tai hankkiiko kaupunki tarvittavat luvat em. väylien rakentamiseksi.

Alueet ovat kaupungin omistuksessa.

-        Kantatiellä 86 sijaitseva Kaisaniemenkadun alikulkukäytävä (S1) otetaan ELY-keskuksen omistukseen ja kunnossapidettäväksi. Vastaako kaupunki em. alikulkukäytävän S1 puhtaanapidosta reunapalkin alapuolisilta osilta? ELY-keskus vastaa alikulkukäytävien reunapalkkien ja kaiteiden puhtaanapidosta.

Kyllä.

-        Ottaako kaupunki omistukseensa ja kunnossapidettäväkseen alikulkukäytävän S1 hulevesipumppaamon ja purkuputken hoitovastuukartalla T122-1 esitetyn mukaisesti?

Kyllä.

-        Hankkeen toteuttamisen yhteydessä Kaisaniemenkatu voidaan joutua sulkemaan tietyksi rakentamisvaiheen aikana. Suunnitelmassa on esitetty työnaikainen liikenneyhteys Kaisaniemen alueelle lännestä Mäntytien ja idästä Alpuumintien/Kelotien/Kaisaniemenkadun kautta. Lisäksi työn aikana joudutaan siirtämään kantatien suuntainen jalankulku- ja pyöräliikenne Kaisaniemenkadun, Mäntytien ja Nokitien alikulkukäytävään johtavien väylien kautta. Antaako kaupunki suostumuksen siirtää ajoneuvoliikennettä sekä jalankulku- ja pyöräilyliikennettä väliaikaisesti kulkemaan kaupungin katuverkon kautta edellä mainitun ja asiakirjassa T332-5 kuvatun mukaisesti? Työnaikaiset liikennejärjestelyt on esitetty asiakirjoissa T332-1.5.

Kyllä. Työaikana on varmistettava, että pelastusliikenne sujuu häiriöittä kaikkina vuorokauden aikoina.

-        Vastaako kaupunki kustannuksellaan omistamiensa johtojen ja laitteiden siirto- ja suojaustoimenpiteistä, jos sellaista tarvetta työn aikana ilmaantuu?

Kyllä.

-        Sitoutuuko kaupunki siihen, että ELY-keskus toimii hankkeen urakkasopimuksen mukaisena rakennuttajana myös tiehankkeen aiheuttamien välttämättömien katujärjestelyiden osalta?

Kyllä.   

Liitteenä lausuntopyyntö kokonaisuudessaan.

Esittelijä tekninen johtaja Leena Löytynoja

 

Päätösehdotus Teknisten palveluiden lautakunta hyväksyy esittelytekstissä kirjoitetut vastaukset ELY-keskuksen kysymyksiin ja esittää ne edelleen kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi Ylivieskan kaupungin lausuntona tiesuunnitelma-aineistoon.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 

 

Kaupunginhallitus 16.10.2023 § 269  

1344/10.03.01.00/2023  

 

Valmistelija tekninen johtaja Leena Löytynoja

 

Esittelijä kaupunginjohtaja Maria Sorvisto

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus hyväksyy teknisten palveluiden lautakunnan vastaukset ELY-keskuksen kysymyksiin ja antaa vastaukset Ylivieskan kaupungin lausuntona tiesuunnitelma-aineistoon.

 

Asian käsittely Asiantuntijana kuultiin tekninen johtaja Leena Löytynojaa.

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa