Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ylivieskan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Rakennus- ja ympäristölautakunta
Pöytäkirja 25.11.2025/Pykälä 44

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Määräys kiinteistökohtaiseen järjestettyyn jätehuoltoon liittyminen, kiinteistö -------------

 

Rakennus- ja ympäristölautakunta 25.11.2025 § 44  

1571/11.01.04/2025  

 

Valmistelija ympäristöpäällikkö Heikki Estola

 

Jätelain (646/2011) 32 §:n ja 41 §:n sekä Jokilaaksojen jätelautakunnan jätehuoltomääräysten 4 §:n mukaan kaikkien vakinaiseen asumiseen käytettävien ja vapaa-ajan kiinteistöjen on oltava kiinteistökohtaisen jätehuollon piirissä. Kiinteistön haltijan tai muun jätteen haltijan on luovutettava kunnan vastuulle kuuluva jäte alueella järjestettyyn kiinteistökohtaiseen jätteen kuljetukseen. Kiinteistökohtaisen jätteenkuljetuksen järjestämisestä vastaa Jokilaaksojen jätelautakunnan jätehuoltomääräysten 6 §:n mukaisesti Vestia Oy.

 

Jokilaaksojen jätelautakunta on siirtänyt jätehuoltoon liittymättömien kiinteistöjen käsittelyn Ylivieskan kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle 17.10.2024 § 30. Tätä ennen jätelautakunta on kehottanut kahdesti kirjeitse asianosaisia liittymään kunnalliseen jätteenkuljetukseen.

 

Jätelain 24 §:n mukaan valvontaviranomaisena toimii ympäristönsuojeluviranomainen. Ylivieskan kaupungin hallintosäännön mukaan ympäristönsuojeluviranomaisena toimii Rakennus- ja ympäristölautakunta.

 

Jätelautakunnalta saadun tiedon mukaan kiinteistön Rn:--------------- omistaja--------------- ei ole liittynyt järjestettyyn jätehuoltoon. Asuinkiinteistön omistaa ----------------------------------- Asuinkiinteistön osoite on -------------------- Ylivieska.

 

Ympäristöpäällikkö on lähettänyt 30.4.2025 asianosaiselle ----------------- tavallisena tiedoksiantona kirjeen, jossa kehotettiin tätä järjestämään kiinteistökohtainen jätehuolto jätelainsäädännön ja jätehuoltomääräysten mukaiseksi 31.5.2025 mennessä.

 

Kirjeessä todettiin, että mikäli kehotusta ei noudateta annettuun määräaikaan mennessä, asia siirretään rakennus- ja ympäristölautakunnalle, jolle varsinaisten hallinnollisten pakkokeinojen käyttäminen kuuluu. Jätelautakunnalta hankitun tiedon perusteella asianosainen ei ole liittynyt annetussa määräajassa kiinteistökohtaiseen jätteenkuljetukseen, kehotuksista huolimatta.

 

Kuuleminen

 

Asianomaiselle on hallintolain (2003/434) 34 §:n mukaan annettava tilaisuus lausua asiasta, sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

 

Ylivieskan kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen varasi asianosaiselle ----------------- tilaisuuden tulla kuulluksi määräyksen antamisesta (päävelvoite) ja mahdollisesti asetettavasta uhkasakosta sekä antaa kirjallinen selitys asian ratkaisemiseen vaikuttavista tekijöistä. Kuulemiskirje on annettu todisteellisesti 9.9.2025. 

 

Kiinteistön omistajat jättivät vastineen asiaan sähköpostilla 23.9.2025. Vastine on ohjeismateriaalina.  

 

 

 

-------------- ei ole jätelautakunnasta saadun tiedon mukaan liittynyt järjestettyyn jätehuoltoon 12.11.2025 mennessä. Eikä kiinteistön omistajat ole esittäneet pätevää syytä olla liittymättä järjestettyyn jätehuoltoon.

 

 

Sovelletut säädökset

 

Jätelaki (646/2011) 8, 24, 32, 41, 126 ja 129, 136, 147 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 1 §, 4-5 §, 22-24 §

Jokilaaksojen jätehuoltomääräykset 4, 6, 7 ja 8 §

Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (6 §)

 

 

Lisätietoja tästä päätöksestä antaa

Heikki Estola, ympäristöpäällikkö

Ylivieskan kaupunki

0444 294 227

heikki.estola@ylivieska.fi

 

 

Esittelijä ympäristöpäällikkö Heikki Estola

 

Päätösehdotus  Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää antaa seuraavan jätelain (646/2011) 126 §:n mukaiset määräyksen kiinteistön ------------- toiselle omistajalle -----------------.

 

1. Päävelvoite kiinteistön 977------------------------------------ tulee liittyä järjestettyyn jätehuoltojärjestelmään 31.12.2025 mennessä. Ilmoitus liittymisestä tulee tehdä Vestia Oy:n asiakaspalveluun puh. (08) 410 8700.  

 

Tämän päävelvoitteen tehostamiseksi asetetaan juokseva uhkasakko siten, että juoksevan uhkasakon peruserä on kaksi sataa (200) euroa lisättynä viiden kymmenen (50) euron lisäerällä jokaiselta alkavalta kuukaudelta (uhkasakkojakso), jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu ja laiminlyönnin siten jatkuessa asetetun määräajan jälkeen.

 

Uhkasakko voidaan tuomita maksuun, mikäli tätä päätöstä ei noudateta.

 

Perustelut

Jokainen kiinteistönhaltija on jätelain (646/2011) ja Jokilaaksojen jätelautakunnan jätehuoltomääräysten 4 §:n mukaan velvollinen liittymään kunnan järjestämään jätehuoltojärjestelmään, josta Ylivieskassa vastaa Vestia Oy.

 

Jokilaaksojen jätehuoltomääräykset on hyväksytty Jokilaaksojen jätelautakunnassa 21.6.2022 § 3.

 

Jokilaaksojen jätelautakunta on vuonna 2024 kahdesti kehottanut kirjeitse jätehuoltojärjestelmään liittymättömiä kiinteistöjä hoitamaan asian kuntoon. Lisäksi ------------------------------------------- omistajana kehotettu ympäristönsuojeluviranomaisen kirjeellä liittymään järjestettyyn jätehuoltoon ja kuultu hallintopakko määräyksen antamisesta. Kehotuksista ja ohjeistuksista huolimatta kiinteistön omistaja ei ole liittynyt järjestettyyn jätehuoltoon tekemällä sopimusta jäteastian tyhjennyksestä Vestia Oy:n kanssa. Kiinteistön omistaja ei ole selvityksissä esittänyt pätevää syytä olla liittymättä järjestettyyn jätehuoltoon. Jokilaakson jätelautakunta ei ole hyväksynyt asuinkiinteistöjen ----------------------------------- välistä kimppa-astiaa poltettavan jätteen keräyksen järjestämiseksi. Kiinteistöt ovat liian kaukana toisistaan kimppa-astian hyväksymiseksi.  Jätehuoltomääräysten 8 §:n on yhteisestä astian perustamisesta määrätty seuraavaa " Lähekkäin sijaitsevat kiinteistöt voivat sopia yhteisen jäteastian (eli kimppa-astian) käytöstä. Yhteisastiaa voidaan käyttää sekä poltettavan jätteen että erilaisten kierrätyskelpoisten jätelajien keräämiseen.". Lisäksi jätehuoltomääräyksissä on kerrottu:

 

Seuraavat tahot voivat sopia yhteisen jäteastian eli yhteisastian (kimppa-astian) käytöstä:

 

 - yksittäiset kiinteistöt

. taajamassa, mikäli kiinteistöt sijaitsevat lähinaapureina.

. haja-asutusalueella, mikäli kiinteistöt sijaitsevat lähinaapureina tai saman tien varrella

 

 - tiekuntaan kuuluvat tahot

 - pienvenesatama tai pienvenesataman käyttäjät

 - yhteislaituri tai yhteislaiturin käyttäjät.

 

Jätelain 126 §:n (rikkomuksen ja laiminlyönnin korjaaminen) 1 momentin mukaan valvontaviranomainen voi:

 

1)

kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua asetusta tai määräystä taikka jätteensiirtoasetusta taikka elohopea-asetusta tai sen nojalla annettua säännöstä, jatkamasta tai toistamasta säännösten vastaista menettelyä tai määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa; (24.8.2018/757)

 

2)

määrätä 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla menetellyt palauttamaan ympäristö ennalleen tai poistamaan rikkomuksesta aiheutunut haitta;

 

3)

määrätä jätettä tai tuotetta koskevista väliaikaisista toimista, kuten jätteen tai tuotteen asianmukaisesta varastoinnista tai säilyttämisestä, jätekuorman purkamisen kieltämisestä, jätteen palauttamisesta alkuperäiseen paikkaan tai muista vastaavista toimista, jotka ovat tarpeen 1 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa.

 

Väliaikaisista toimista aiheutuneista kustannuksista vastaa se, joka on toiminut säännösten tai määräysten vastaisesti.

 

Määräyksen voi toimialallaan antaa kiireellisessä tapauksessa kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen määräämä viranhaltija. Asia on kuitenkin viivytyksettä saatettava kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen päätettäväksi.

 

Viranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään.

 

Uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Jos uhkasakko kohdistetaan useisiin asianosaisiin, kullekin on asetettava eri uhkasakko----------------- on kiinteistön toisena omistajana mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Päätös annetaan tiedoksi kiinteistön toiselle omistajalle --------------------

 

Uhkasakon määrän peruserän 200 euroa katsotaan olevan riittävä, ottaen huomioon jäteastian (140 l) hankinta hinta (60 €) ja vuodessa kertyvät maksut jäteastian tyhjentämisestä (n. 87 €). Juoksevalla uhkasakolla varmistetaan päävelvoitteen täyttyminen.

 

Tähän päätökseen voi hakea muutosta valittamalla Pohjois-Suomen hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.

 

Päätös lähetään tiedoksi --------------------

 

 

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa