RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Rakennus- ja ympäristölautakunta
Pöytäkirja 25.11.2025/Pykälä 43
| Edellinen asia | Seuraava asia |
Määräys kiinteistökohtaiseen järjestettyyn jätehuoltoon liittyminen, kiinteistö -------------
Rakennus- ja ympäristölautakunta 25.11.2025 § 43
1571/11.01.04/2025
Valmistelija ympäristöpäällikkö Heikki Estola
Jätelain (646/2011) 32 §:n ja 41 §:n sekä Jokilaaksojen jätelautakunnan jätehuoltomääräysten 4 §:n mukaan kaikkien vakinaiseen asumiseen käytettävien ja vapaa-ajan kiinteistöjen on oltava kiinteistökohtaisen jätehuollon piirissä. Kiinteistön haltijan tai muun jätteen haltijan on luovutettava kunnan vastuulle kuuluva jäte alueella järjestettyyn kiinteistökohtaiseen jätteen kuljetukseen. Kiinteistökohtaisen jätteenkuljetuksen järjestämisestä vastaa Jokilaaksojen jätelautakunnan jätehuoltomääräysten 6 §:n mukaisesti Vestia Oy.
Jokilaaksojen jätelautakunta on siirtänyt jätehuoltoon liittymättömien kiinteistöjen käsittelyn Ylivieskan kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle 17.10.2024 § 30. Tätä ennen jätelautakunta on kehottanut kahdesti kirjeitse asianosaisia liittymään kunnalliseen jätteenkuljetukseen.
Jätelain 24 §:n mukaan valvontaviranomaisena toimii ympäristönsuojeluviranomainen. Ylivieskan kaupungin hallintosäännön mukaan ympäristönsuojeluviranomaisena toimii Rakennus- ja ympäristölautakunta.
Jätelautakunnalta saadun tiedon mukaan kiinteistön Rn:o ------------- omistaja ----------- ei ole liittynyt järjestettyyn jätehuoltoon. Asuinkiinteistön osoite on ------------------, 84100 Ylivieska.
Ympäristöpäällikkö on lähettänyt 30.4.2025 asianosaiselle -------------- tavallisena tiedoksiantona kirjeen, jossa kehotettiin tätä järjestämään kiinteistökohtaisen jätehuollon jätelainsäädännön ja jätehuoltomääräysten mukaiseksi 31.5.2025 mennessä.
Kirjeessä todettiin, että mikäli kehotusta ei noudateta annettuun määräaikaan mennessä, asia siirretään rakennus- ja ympäristölautakunnalle, jolle varsinaisten hallinnollisten pakkokeinojen käyttäminen kuuluu. Jätelautakunnalta hankitun tiedon perusteella asianosainen ei ole liittynyt annetussa määräajassa kiinteistökohtaiseen jätekuljetukseen, kehotuksista huolimatta.
Kuuleminen
Asianomaiselle on hallintolain (2003/434) 34 §:n mukaan annettava tilaisuus lausua asiasta, sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.
Ylivieskan kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen varasi asianosaiselle -------------- tilaisuuden tulla kuulluksi määräyksen antamisesta (päävelvoite) ja mahdollisesti asetettavasta uhkasakosta sekä antaa kirjallinen selitys asian ratkaisemiseen vaikuttavista tekijöistä. Kuulemiskirje on annettu todisteellisesti 5.9.2025.
----------- jätti selvityksen 7.9.2025 sähköpostilla. " -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------.
Ympäristöpäällikkö on keskustellut ----------- kanssa puhelimessa 7.10.2025.
----------- ei ole jätelautakunnasta saadun tiedon mukaan liittynyt järjestettyyn jätehuoltoon 12.11.2025 mennessä. Eikä ----------- ole esittänyt pätevää syytä olla liittymättä järjestettyyn jätehuoltoon.
Sovelletut säädökset
Jätelaki (646/2011) 8, 24, 32, 41, 126 ja 129, 136, 147 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 1 §, 4-5 §, 22-24 §
Jokilaaksojen jätehuoltomääräykset 4, 6, 7 ja 8 §
Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (6 §)
Lisätietoja tästä päätöksestä antaa
Heikki Estola, ympäristöpäällikkö
Ylivieskan kaupunki
0444 294 227
heikki.estola@ylivieska.fi
Esittelijä ympäristöpäällikkö Heikki Estola
Päätösehdotus Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää antaa seuraavan jätelain (646/2011) 126 §:n mukaisen määräyksen kiinteistön ------------- --------------------------.
1. Päävelvoite kiinteistön ------------------------------------ tulee liittyä järjestettyyn jätehuoltojärjestelmään 31.12.2025 mennessä. Ilmoitus liittymisestä tulee tehdä Vestia Oy:n asiakaspalveluun puh. (08) 410 8700.
Tämän päävelvoitteen tehostamiseksi asetetaan juokseva uhkasakko siten, että juoksevan uhkasakon peruserä on kaksi sataa (200) euroa lisättynä viiden kymmenen (50) euron lisäerällä jokaiselta alkavalta kuukaudelta (uhkasakkojakso), jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu ja laiminlyönnin siten jatkuessa asetetun määräajan jälkeen.
Uhkasakko voidaan tuomita maksuun, mikäli tätä päätös ei ole noudatettu.
Perustelut
Jokainen kiinteistönhaltija on jätelain (646/2011) ja Jokilaaksojen jätelautakunnan jätehuoltomääräysten 4 §:n mukaan velvollinen liittymään kunnan järjestämään jätehuoltojärjestelmään, josta Ylivieskassa vastaa Vestia Oy.
Jokilaaksojen jätehuoltomääräykset on hyväksytty Jokilaaksojen jätelautakunnassa 21.6.2022 § 3.
Jokilaaksojen jätelautakunta on vuonna 2024 kahdesti kehottanut kirjeitse jätehuoltojärjestelmään liittymättömiä kiinteistöjä hoitamaan asian kuntoon. Lisäksi ---------------------------------------- omistajana kehotettu ympäristönsuojeluviranomaisen kirjeellä liittymään järjestettyyn jätehuoltoon ja kuultu hallintopakko määräyksen antamisesta. Kehotuksista ja ohjeistuksista huolimatta kiinteistön omistaja ei ole liittynyt järjestettyyn jätehuoltoon tekemällä sopimusta jäteastian tyhjennyksestä Vestia Oy:n kanssa. Kiinteistön omistaja ei ole selvityksissä esittänyt pätevää syytä olla liittymättä järjestettyyn jätehuoltoon.
Jätelain 126 §:n (rikkomuksen ja laiminlyönnin korjaaminen) 1 momentin mukaan valvontaviranomainen voi:
1)
kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua asetusta tai määräystä taikka jätteensiirtoasetusta taikka elohopea-asetusta tai sen nojalla annettua säännöstä, jatkamasta tai toistamasta säännösten vastaista menettelyä tai määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa; (24.8.2018/757)
2)
määrätä 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla menetellyt palauttamaan ympäristö ennalleen tai poistamaan rikkomuksesta aiheutunut haitta;
3)
määrätä jätettä tai tuotetta koskevista väliaikaisista toimista, kuten jätteen tai tuotteen asianmukaisesta varastoinnista tai säilyttämisestä, jätekuorman purkamisen kieltämisestä, jätteen palauttamisesta alkuperäiseen paikkaan tai muista vastaavista toimista, jotka ovat tarpeen 1 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa.
Väliaikaisista toimista aiheutuneista kustannuksista vastaa se, joka on toiminut säännösten tai määräysten vastaisesti.
Määräyksen voi toimialallaan antaa kiireellisessä tapauksessa kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen määräämä viranhaltija. Asia on kuitenkin viivytyksettä saatettava kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen päätettäväksi.
Viranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään.
Uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Jos uhkasakko kohdistetaan useisiin asianosaisiin, kullekin on asetettava eri uhkasakko.
Uhkasakon määrän peruserän 200 euroa katsotaan olevan riittävä, ottaen huomioon jäteastian (140 l) hankinta hinta 60 € ja vuodessa kertyvät maksut jäteastian tyhjentämisestä n. 87 €. Juoksevalla uhkasakolla varmistetaan päävelvoitteen täyttyminen.
Tähän päätökseen voi hakea muutosta valittamalla Pohjois-Suomen hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.
| Edellinen asia | Seuraava asia |