Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ylivieskan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 24.11.2025/Pykälä 384

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Tiina Junttilan ym. valtuustoaloite lentokentän kehittämisestä

 

Kaupunginvaltuusto 08.09.2025 § 68 

 

 

"Me allekirjoittaneet esitämme valtuustoaloitteena seuraavaa:

 

Reittilentoliikenteen loppuminen ei tarkoita sitä, etteikö tilaus- ja taksilentoliikenne, sekä nykyisin monien yritysten omat nopeat liikesuihkukoneet voisi edelleen käyttää kenttää liikennöintiinsä.

 

Nykyiset ilmailumääräykset mahdollistavat edellämainitunlaisen lentotoiminnan myös tällaiselle valvomattomalle ja miehittämättömälle kentälle.

 

Tällä hetkellä lentotoiminta Ylivieskan kentällä on sallittu kuitenkin vain päiväolosuhteissa ja hyvällä säällä johtuen kentän valojärjestelmän ja mittarilähestymislaitteistojen eli ns. majakoitten poistamisesta.

 

Nämä järjestelmät, joilla lentotoiminta olisi mahdollista myös pimeään aikaan ja huonossa säässä ovat kuitenkin monen lentotoiminnan harjoittajan edellyttämiä vaatimuksia, jotta lentotoiminta olisi luotettavaa ja turvallista sekä mahdollista vuorokaudenajasta riippumatta.

 

Mikäli kentän varustusta täydennettäisiin näillä, olisivat Ylivieskan elinkeinoelämän sekä koko laajan talousalueemme yritykset niin kotimaisten kuin kansainvälistenkin yhteistyökumppaneiden sekä sijoittajien helpommin saavutettavissa. Tämä kohottaisi myös merkittävästi Ylivieskan imagoa ja tunnettavuutta maailmalla.

 

Isoja kauppoja ja sopimuksia ei tulla tekemään junalla.

 

Kentällähän on jo valojärjestelmien kaapelointi valmiina. Valojärjestelmät toteutetaan nykyisin toimintavarmalla ja edullisemmalla LED-tekniikalla. Valojen käytöstä aiheutuvat sähkömaksut perittäisiin lento-operaattoreilta aivan kuten tehtiin takavuosinakin.

 

Entisenlaiset mittarilähestymislaitteet korvataan nykyään GPS:ään perustuvalla Traficomin laatimalla mittarilähestymiskartalla ilman mitään fyysisiä antenni- ja lähetinrakennelmia. Nämä Traficomin laatimat menetelmäkartat ovat myös automaattisesti maailmanlaajuisessa jakelussa. Traficom myöntää tällaiseen perusteltuun kehittämiseen vuosittain merkittävän avustuksen.

 

Esitämme, että Ylivieskan kaupunki aloittaa edellä mainitun kehitystyön kentän saattamiseksi palvelemaan laajempaa käyttäjäkuntaa.

 

Ylivieskassa 8.9.2025

 

Tiina Junttila"

Lisäksi aloitteen on allekirjoittanut 23 muuta valtuutettua.

 

Päätösehdotus Kaupunginvaltuusto lähettää aloitteen kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.

 

Päätös Kaupunginvaltuusto lähettää aloitteen kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.

 

 

 

Teknisten palveluiden lautakunta 11.11.2025 § 74 

 

 

Valmistelija kuntatekniikan päällikkö Karoliina Mustonen,

 vt. tekninen johtaja Markus Jokitalo

 

 Kaupunki on pitänyt palaverin ja pyytänyt selvityksen lentokentän kehittämistarpeista ja -mahdollisuuksista ilmailualan asiantuntijayrityksen, Aii Airspace Desingin kanssa.

 

Lentopaikkaluokittelussa on viisi tasoa, joilla on eri operointikyvykkyydet:

- taso 1, korpikenttä - yleinen ilmailutoiminta hyvässä säässä

- taso 2, lentopaikka - varmistettu lentokyky eri olosuhteissa

- taso 3, lentopaikka - liike- ja taksilennot

- taso 4, lentokenttä - rajoitettu reitti- ja rahtiliikenne

- taso 5, lentoasema - rajoittamaton reittiliikenne

 

Ylivieskan lentopaikka on tasolla 1.

Aloitteessa mainitut kehittämistoimenpiteet - mittarilähestymislaitteistot ja valojärjestelmä nostaisivat luokituksen tasolle 2. Tason nosto edellyttää myös toimiluvan päivittämistä. Tason nosto ei kuitenkaan vielä selvityksen mukaan mahdollista aloitteessa mainittua (täysimääräistä) tilaus- ja taksiliikennettä.

 

Selvityksen mukaan tasolle 2 siirryttäessä;

"Ylivieskan lentopaikan saavutettavuus ja operointikyvykkyys paranevat merkittävästi, mutta lentopaikka toimii edelleen ns. valvomattomana lentopaikkana ilman lennonvarmistuspalveluita. Tämä taso kuitenkin mahdollistaa huonon sään toiminnan mittarilentomenetelmien julkaisun myötä sekä pimeälentomahdollisuuden valojen osalta."

 

Selvityksen mukaan karkeita arvioita kustannuksista olisi:

- mittarilähestymisjärjestelmä 10 000-30 000 €

- valojärjestelmä 15 000-50 000 €

 

Valojärjestelmän karkeisiin kustannusarvioihin ei ole kartoitettu aiemmin käytössä olleiden valojärjestelmien kaapelointeja, ovatko vielä hyödynnettävissä mahdollisen uuden valaistusjärjestelmän käyttöön. Selvityksen kustannusarvio on laadittu siirrettävän akkukäyttöisen järjestelmän mukaan.

 

Esittelijä vt. tekninen johtaja Markus Jokitalo

 

Päätösehdotus Kehittämistoimenpiteinä esitettyjä mittarilähestymisjärjestelmää ja valojärjestelmää ei lähdetä valmistelemaan ja hankkimaan kaupungin rahoituksella. Mikäli tarkempaan selvitykseen, suunnitteluun ja toteutukseen on haettavissa avustusta/avustuksia, kaupunki voi yhteistyössä ilmailuharrastajien kanssa hakea avustusta, mikäli rahoitusosuudet ovat selvillä ja hyväksytty, sekä selvitykset siitä, että uudistusten myötä kentän toiminta kehittyy ja tulot kentällä lisääntyvät.

 

Asian käsittely Asiantuntijana kuultiin kuntatekniikan päällikkö Karoliina Mustosta ja vt. tekninen johtaja Markus Jokitaloa.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 

 

Kaupunginhallitus 24.11.2025 § 384  

1391/10.00.00/2025  

 

Valmistelija kuntatekniikan päällikkö Karoliina Mustonen,

 vt. tekninen johtaja Markus Jokitalo

 

Esittelijä kaupunginjohtaja Maria Sorvisto

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus merkitsee aloitteeseen annetun vastauksen tiedoksi ja esittää kaupunginvaltuustolle, että se merkitsee aloitteeseen annetun vastauksen tiedoksi ja toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa