Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ylivieskan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Jokilaaksojen jätelautakunta
Pöytäkirja 15.12.2025/Pykälä 32

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Ehdotus jätemaksutaksaksi 1.1.2026

 

Jokilaaksojen jätelautakunta 03.11.2025 § 27 

 

 

Valmistelija jätelautakunnan vs. esittelijä Anu Linnala

 

Asiantuntijana kokouksessa kuullaan Vestia Oy:n toimitusjohtaja Olavi Soiniota ennen asian varsinaista käsittelyä ja sitä koskevaa päätöksentekoa.

 

 

Yleistä jätemaksutaksasta

Kunnan jätemaksu

Jätelain (646/2011) 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätemaksuilla katetaan jätelain mukaiset kunnan vastuulle kuuluvat yhdyskuntajätehuollon palvelut, kuten jätteiden kuljetus ja käsittely, hyödyntäminen, jäteneuvonta sekä jätehuollon kehittäminen. Jätemaksuilla katetaan myös lakisääteisten jätehuollonviranomaistehtävien hoitaminen.

 

Jätemaksutaksa on asiakirja, joka sisältää luettelon käytössä olevista jätemaksuista ja niiden laskentaperusteista yksikköhintoineen. Kunnassa on oltava voimassa oleva jätemaksutaksa, jotta julkisoikeudellista jätemaksua voidaan periä. Jätemaksutaksan mukaisten maksujen on vastattava kunnan tarjoamaa palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.

 

Jätemaksu, jolla katetaan jäteneuvonnasta, rekisterin ylläpidosta sekä muista vastaavista jätehuollon järjestämiseen liittyvistä tehtävistä aiheutuvat kustannukset, voidaan periä erillisenä perusmaksuna.

 

Perusmaksulla voidaan kattaa myös vaarallisen jätteen ja muun jätteen alueellisten vastaanottopaikkojen perustamisesta ja ylläpidosta kunnalle aiheutuvat kustannukset. Jätelain mukaisesti jätemaksulla saa kerätä enintään kohtuullisen tuoton pääomalle.

 

 

Kunnan jätemaksun perusteet

Jätelain 79 §:n mukaan kunnan jätemaksun perusteita ovat jätteen laji, laatu, määrä ja noutokerrat. Perusteina voidaan lisäksi ottaa huomioon jätteen keräys- ja kuljetusolot kiinteistöllä ja noutoalueella, kunnan keräysvälineiden käyttö sekä kuljetusmatka kuljetettaessa jäte yksittäisenä kuljetuksena.

 

Jätemaksun perusteina voidaan käyttää myös kiinteistöllä asuvien henkilöiden määrää, kiinteistön käyttötarkoitusta tai muuta vastaavaa perustetta, jos jätteen määrää tai laatua on vaikea luotettavasti selvittää tai jos se on tarpeellista ympäristö- tai terveyshaittojen ehkäisemiseksi tai jätehuollon järjestämiseksi.

 

Perusmaksun perusteita ovat kiinteistöllä asuvien henkilöiden lukumäärä tai kiinteistön käyttötarkoitus taikka muu vastaava peruste. Perusmaksu voidaan määrätä kiinteistö- tai talouskohtaisena. Jätemaksun perusteista määrätään tarkemmin hyväksytyssä jätemaksutaksassa.

 

Jätelautakunta voi jätelain sallimissa puitteissa määritellä maksupolitiikan ja maksujen nimikkeet, kohteet ja suuruuden. Lautakunta ei voi kuitenkaan hyväksyä laillisesti taksaa, jolla ei katettaisi kunnallisen jäteyhtiön toimintaa jätelain mukaisesti.

 

Kunnan on tiedotettava jätemaksutaksasta yleisesti siten kuin kunnalliset ilmoitukset kunnassa julkaistaan. Vaikuttamismahdollisuuksien varaamisesta taksan hyväksymistä koskevan asian käsittelyssä säädetään hallintolain 41 §:ssä.

 

 

Kunnan jätemaksua koskevien säännösten soveltaminen kuntien omistamaan yhtiöön

Jätelain 84 §:n mukaan kunnan jätemaksua koskevia säännöksiä sovelletaan myös silloin, kun kunta on siirtänyt jätehuollon järjestämiseen liittyvät palvelutehtävät tätä varten perustetulle, jätelain 43 §:ssä tarkoitetulle yhtiölle.

 

 

Kunnan jätemaksun määrääminen ja suorittaminen

Jätelautakunnan alaisuudessa toimiva viranhaltija määrää jätemaksut kiinteistönhaltijoille jätemaksutaksan mukaisesti siten kuin jätelain 81.1 §:ssä säädetään. Tavallisesti määrääminen tehdään hyväksymällä maksuunpanoluettelot. Jätemaksut suoritetaan jäteyhtiölle, joka toimii jätelautakunnan lukuun hoitaen laskutuksen ja maksukertymien seurannan.

 

 

Nykyinen jätemaksutaksa

Jokilaaksojen jätelautakunta on 12.12.2024 38 §:ssä hyväksynyt jätemaksutaksan ja määrännyt sen voimaan 1.1.2025 alkaen. Lautakunnan tekemä päätös on lainvoimainen.

 

 

Asian selvittäminen ja asianosaisten kuuleminen

Hallintolain 31 §:n mukaan viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot ja selvitykset. Hallintolain 34 §:ssä säädetään, että asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun. Asian saa tietyissä tapauksissa ratkaista asianosaista kuulematta, mistä säädetään pykälän 2 momentissa.

 

Hallintolain 41 §:ssä todetaan: Jos asian ratkaisulla voi olla huomattava vaikutus muiden kuin asianosaisten elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin, viranomaisen tulee varata näille henkilöille mahdollisuus saada tietoja asian käsittelyn lähtökohdista ja tavoitteista sekä lausua mielipiteensä asiasta. Asian vireilläolosta ja vaikuttamismahdollisuuksien käyttämisestä on ilmoitettava asian merkityksen ja laajuuden kannalta sopivalla tavalla. Asian vireilläolosta ei kuitenkaan tarvitse ilmoittaa, jos se vaarantaa ratkaisun tarkoituksen toteutumisen tai aiheuttaa muuta merkittävää haittaa taikka jos se on ilmeisen tarpeetonta.

 

 

Asian valmistelu ja taksaan esitettävät muutokset

Jokilaaksojen jätelautakunnan alueen kuntien jätehuollon palvelutehtäviä hoitava Vestia Oy on 23.10.2025 toimittanut jätelautakunnalle luonnoksen jätemaksutaksaksi 2026.

 

13.10.2025 järjestettiin jätelautakunnan kokouksessaan 29.9.2025 19 §:n nimeämän työryhmän ja Vestia Oy:n edustajien kesken keskustelutilaisuus, jossa käytiin läpi jätemaksutaksaan liittyviä asioita sekä tällä hetkellä voimassa olevaan taksaan esitettäviä muutoksia. Tilaisuudessa läpi käyty taksaa yleisesti käsittelevä materiaali toimitetaan lautakunnan jäsenille oheismateriaalina.

 

Käsittelyssä on nyt esitys jätemaksutaksaksi 1.1.2026 alkaen (Liite 1). Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta.

 

Vestia Oy esittää taksaan joitakin muutoksia, koska tämänhetkinen jätemaksutaksa ei riitä kattamaan kaikkia jätehuollosta koituvia kustannuksia.

 

Jätemaksutaksan yleisrakenne on sama kuin vuonna 2025. Jätemaksut koostuvat perusmaksuosuudesta sekä järjestetyn jätehuollon maksuista. Järjestetyn jätehuollon maksu on maksu jäteastioiden kuormauksesta, kuljetuksesta ja käsittelystä.

 

 

Muutokset perusmaksuun

Jätemaksun perusmaksuosuuteen ei esitetä muutoksia. Rakennustyyppien osalta esitetään muutosta, jossa omakotitalo ja paritalo esitettäisiin jatkossa yhdellä rivillä nimikkeellä "kiinteistö, 1-2 huoneistoa" ja tätä suuremmat ja huoneistot nimikkeellä "kiinteistö, 3 tai yli huoneistoa". Perusmaksun suuruuteen tai laskuperusteisiin muutoksella ei ole vaikutusta.

 

 

Muutokset kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen maksuihin

Jäteastioiden tyhjennysmaksut muodostuvat kuljetusmaksuista (nouto ja kuljetus) ja käsittelymaksuista.

 

Jäteastioiden tyhjennysmaksujen kuljetusosuuteen esitetään kohonneen kuljetuskustannusindeksin johdosta kaikkiin jätejakeisiin 0,9 %:n korotusta.

 

Kiinteistökerätyn poltettavan jätteen käsittelymaksuihin esitetään 8 %:n korotusta.

 

Poltettavan jätteen kiinteistökeräyksen kokonaismaksuun tulisi näin ollen 3-5 %:n korotus riippuen jäteastian koosta. Poltettavan jätteen 240 litran astian tyhjennyksen kokonaishinta (alv 0 %) esimerkiksi nousisi 7,53 eurosta 7,81 euroon.

 

Biojätteen käsittelyhintoihin ei esitetä muutosta.

 

 

Muutokset pakkausjätteiden jätteenkuljetuksen maksuihin

Pakkausjätteiden käsittelyn kustannuksista vastaavat tuottajayhteisöt omalta osaltaan. Kiinteistöt maksavat jätemaksuna keräyksestä ja kuljetuksesta aiheutuvat kulut Vestia Oy:lle.

 

Jätelain § 49 b mukaisesti pakkausten tuottajien on vastattava pakkausmateriaaleittain laskettuna vähintään 80 %:sta pakkausjätehuollon kokonaiskustannuksista. Korvaukset on maksettava kunnille mahdollisimman tasapuolisin perustein ottaen huomioon kerätty pakkausjätemäärä ja keräyksen tehokkuuteen vaikuttavat alueelliset olosuhteet. Kuntien on huolehdittava siitä, että korvaukset otetaan täysimääräisesti ja materiaaleittain huomioon määrättäessä erilliskerättyä pakkausjätettä koskevia jätemaksuja.

 

Pakkaustuottajayhteisöiltä saatavat osuudet hyvitetään jätehuoltoyhtiölle takautuvasti. Hyvitykset tulee viedä kokonaisuudessaan jätelajikohtaisesti kiinteistöille, jotka ovat hoitaneet lain ja jätehuoltomääräysten heille asettaman velvoitteen liittymällä pakkausjätteiden erilliskeräykseen. Korvaukset hyvitetään kiinteistöille takautuvasti jätelaskulle luotavina hyvitysriveinä.

 

Pakkausten keräysmaksuihin esitetään seuraavan suuruisia korotuksia (korotuksen prosenttiosuudet vaihtelevat jäteastian koosta riippuen): 

 

-          lasipakkaukset 103-119 %

-          metallipakkaukset 81-119 %

-          kartonki- ja pahvipakkaukset 61-95 %

-          muovipakkaukset 13-30 %

 

Korotusesityksen perusteluina on saada tällä hetkellä alihinnoitellut astiatyhjennyshinnat nostettua todellisten kuljetuskustannusten tasolle. Pakkaustuottajayhteisöiltä saatavat korvaukset tulevat takautuvasti näkymään niiden kiinteistöiden maksuissa, jotka erilliskeräysvelvoitteen asianmukaisesti suorittavat.

 

 

Muutokset jätteiden vastaanottomaksuihin lajittelupihoilla ja jätekeskuksessa

Kotitalousasiakkaiden lajittelupihoille tuomien jätteiden osalta maksuihin on esitetty 4-5 %:n korotuksia ja lajittelupihoille vain henkilökunnan palveluaikoina vastaanotettavien vaarallisten jätteiden maksuihin 0-6 %:n korotuksia.

 

Yksityiskohtaisemmat jätemaksutaksaan esitettävät kotitalouksia koskevat muutokset toimitetaan lautakunnan jäsenille oheismateriaalina.

 

Yritysasiakkaiden lajittelupihan automaattihinnaston maksuihin esitetään 5-6 %:n korotuksia sekä yritysten ja maa- ja metsätalouden vaarallisten jätteiden maksuihin 5 %:n korotusta.

 


Liite

Liite 1: Esitys jätemaksutaksaksi 2026

 

 

Esittelijä jätelautakunnan vs. esittelijä Anu Linnala

 

Päätösehdotus Jätemaksutaksaesitys 2026 asetetaan julkisesti nähtäville 5.11. - 5.12.2025 väliseksi ajaksi Ylivieskan kaupungin verkkosivuille. Asiakirjat lähetetään lisäksi sähköisesti kaikkiin jätelautakunnan toimialueen kuntiin, jotta kunnat voivat pitää jätemaksutaksaesityksen nähtävillä kuntalaisille.

Asianosaisille varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta 12.12.2025 klo 15:een mennessä.

Toimialueen kunnilta  ja kuntien ympäristönsuojeluviranomaisilta pyydetään lausuntoa jätemaksutaksaesityksestä 12.12.2025 klo 15:een mennessä.

Nähtävillä olon ja kuulemisten jälkeen jätemaksutaksaan tehdään tarvittaessa muutoksia ja se tuodaan jätelautakunnalle päätettäväksi.

 

Asian käsittely Ennen keskustelun avaamista kuultiin esittelijän esittelyn lisäksi asiantuntijana Vestia Oy:n toimitusjohtaja Olavi Soiniota klo 15:56 - 16:25.

 

 Puheenjohtaja avasi keskustelun asiaa koskevien esittelyiden jälkeen.

 

 Keskustelun aikana Annu Pärkkä ehdotti asian lähettämistä uudelleen valmisteltavaksi Vestia Oy:lle.

 

 Heikki Häyrynen kannatti ehdotusta ja täsmensi perusteluiksi kuntalaisten näkökulman huomioimisen maksujen korotuksissa, jotka kohdistuvat astioiden tyhjennyksiin ja lajittelupihojen maksuihin.

 

 Keskustelussa nousi esiin myös lautakunnan laaja tiedonsaantioikeus.

 

 Esitys:

 

 Palautetaan taksaesitys Vestia Oy:lle uudelleen valmisteltavaksi. Tarkistetussa esityksessä tulee huomioida korostusten kohtuullisuus kuntalaisten edun näkökulmasta, koskien erityisesti astioiden tyhjennyshintoja sekä lajittelupihojen maksuja.

 

 Puheenjohtaja totesi, että koska on tehty vastaehdotus asian lähettämisestä uudelleen valmisteltavaksi ja ehdotusta on kannatettu, on asiasta äänestettävä. Puheenjohtaja ehdotti äänestystavaksi nimenhuutoäänestystä. Äänestystapa hyväksyttiin.

 

 Suorituksessa äänestyksessä esittelijän pohjaehdotus JAA sai 1 ääntä (Rahkola) ja Pärkän vastaehdotus EI sai 14 ääntä (Ahlholm, Häyrynen, Koskela J, Koskela M, Leiviskä, Marttila, Märsylä, Nurkkala, Näätänen, Pappila, Potila M, Pärkkä, Sikala, Tanska)

 

Päätös Puheenjohtaja totesi jätelautakunnan päätökseksi tulleen Pärkän vastaehdotuksen äänin 14 - 1.

Jätelautakunta palauttaa jätemaksutaksaesityksen Vestia Oy:lle uudelleen valmisteltavaksi. Tarkistetussa esityksessä tulee huomioida korotusten kohtuullisuus huomioiden kuntalaisten etu, koskien erityisesti astioiden tyhjennyshintoja sekä lajittelupihojen maksuja.

 

 

 

Jokilaaksojen jätelautakunta 15.12.2025 § 32  

1591/02.05.00.00/2025  

 

Valmistelija jätelautakunnan vs. esittelijä Anu Linnala

 

Asiantuntijana kokouksessa ovat ennen asian varsinaista käsittelyä ja sitä koskevaa päätöksentekoa Vestia Oy:n toimitusjohtaja Olavi Soinio, talouspäällikkö Sanna Pirinen sekä palvelupäällikkö Marjo Kivimäki.

 

Jokilaaksojen jätelautakunta päätti kokouksessaan 3.11.2025 § 27 palauttaa jätemaksutaksaesityksen Vestia Oy:lle uudelleen valmisteltavaksi.

 

Vestia Oy:n hallitus on kokouksessaan 9.12.2025 päättänyt antaa jätelautakunnalle vaihtoehtoiset esitykset jätemaksutaksaksi.

 

Vestia Oy:n esitykset uudeksi jätemaksutaksaksi ovat:

 

Vaihtoehto 0

jätemaksutaksa säilyy entisellään

 

  • jätemaksuihin ei tule muutoksia
  • kuntalaisille tarjottavia palveluita supistetaan
  • vaikutukset palvelutasoon, esimerkiksi:
    • täydentävä pakkausjätteiden keräysverkosto poistetaan (ekopisteet ja lajittelupihat)
    • lajittelupihojen asiakaspalvelu lakkautetaan
    • lajittelupihojen aukioloja ei pystytä laajentamaan
    • vuosikalenteri lakkautetaan
    • kierrätysneuvontaa vähennetään

 

Vaihtoehto 1

alkuperäinen, kokouksessa 3.11.2025 esitetty jätemaksutaksaesitys (Liite 1)

 

 korotukset aiemmin esitetyn mukaisesti, keskeisimmät muutokset:

o        jäteastioiden tyhjennysmaksujen kuljetusosuuteen (kuljetuskustannusindeksikorotus kaikkiin jätejakeisiin, 0,9 %)

 

o        kiinteistökerätyn poltettavan jätteen käsittelymaksuun (8 %)

 

o        pakkausjätejakeiden keräysmaksuihin, korotusprosentit vaihtelevat eri jätejakeiden ja astiakokojen välillä (pakkausjätejakeita kerätään ensisijaisesti vähintään viiden huoneiston kerros- ja rivitaloista, pakkaustuottajayhteisöiltä saatavat korvaukset palautetaan takautuvasti kerran vuodessa niiden kiinteistöiden maksuissa, jotka hoitavat erilliskeräysvelvoitteet) 

 

o        kotitalousasiakkaiden lajittelupihoille tuomien jätteiden maksuihin (4-5 %)

 

o        lajittelupihoille vain henkilökunnan palveluaikoina vastaanotettavien vaarallisten jätteiden maksuihin (0-6 %)

 

o        Yritysasiakkaiden lajittelupihan automaattihinnaston maksuihin (5-6 %) sekä yritysten ja maa- ja metsätalouden vaarallisten jätteiden maksuihin (5 %)

 

 

Vaihtoehto 2

vaihtoehtoinen jätemaksutaksaesitys

 

  • syntyvät kunnallisen jätehuollon kustannukset viedään täysimääräisinä taksaan huomioimatta jätehuoltoyhtiön muita tulonlähteitä
  • kaikkiin maksuihin noin 6 %:n korotus

 

 

 Vestia Oy:n ensisijainen esitys jätemaksutaksaksi on vaihtoehto 1.

 

Käsittelyssä on nyt esitykset jätemaksutaksaksi 1.3.2026 alkaen (Liite 1). Jätemaksutaksan esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta (kuntalaki § 143).

 

 

 Vaihtoehtojen tarkastelu

 

Vaihtoehdossa 0 Vestia esittää, että kuntalaisille tarjottavia palveluita karsitaan.

 

Jokilaaksojen jätelautakunnan ja Vestia Oy:n toimialueella ei ole laadittu osakaskuntien, jätehuoltoyhtiön ja jätehuoltoviranomaisen yhteistä palvelutasokuvausta. Palvelutason määrittelyn yhteydessä arvioidaan, kuinka palveluja halutaan lähivuosina kehittää huomioiden jätemaksujen kohtuullisuus sekä lainsäädännön asettamat velvoitteet ja tavoitteet. Palvelutason määrittelyssä tarkastellaan optimitasoa jätehuoltoyhtiön tarjoamille jätteiden keräys-, kuljetus- ja vastaanottopalveluille sekä neuvonnalle ja viestinnälle. Palvelutasossa käsitellään myös jätehuoltoviranomaisen toteuttamat viranomaispalvelut.

 

Jätelautakunta on hyväksynyt vuoden 2026 toimintasuunnitelman, jossa on keskeiseksi tehtäväksi vuodelle 2026 määritelty palvelutasokuvauksen laatimisen käynnistäminen. Palvelutasokuvauksessa kartoitetaan eri osapuolten näkemykset alueen jätehuollon tilasta ja yhteisistä tavoitteista. Palvelutasokuvauksen laatimisen yhteydessä tulee ilmi myös, mikäli alueella tarjotaan kuntalaisille jätehuollossa palveluita, joita voidaan tai on järkevää karsia. Mahdollisessa karsimisessa tulee huomioida erityisesti myös jätelainsäädännön kunnille asettamat velvoitteet, lakisääteiset palvelut tulee tarjota.

 

Palveluiden karsiminen ennen yhteisen näkemyksen muodostamista ja eri osapuolten kuulemista ei ole järkevää. On mahdollista, että nyt karsittavat palvelut näkyisivät kuntalaisten arjessa konkreettisesti vasta myöhemmin, joten palvelutasokuvauksen määrittelytyön aikainen tilanne vääristyisi.

 

Vaihtoehdossa 1 pohjana on nykyinen jätemaksutaksa, jota on muokattu vuosien myötä harkiten kunkin jakeen kohdalla korotustarpeet tilanteiden ja tarpeiden mukaisesti sekä etusijajärjestys huomioiden. Nyt esitettävät korotukset kohdistuvat niihin jätejakeisiin ja maksutyyppeihin (kuljetusmaksu tai käsittelymaksu), joissa on perusteltu korotustarve.

 

Vaihtoehdossa 2 maksuja korotetaan kattamaan kunnallisen jätehuollon kustannukset täysimääräisinä eikä jätehuoltoyhtiön muita tulonlähteitä huomioida. Vaihtoehdossa esitetään kaikille maksuille samaa korotusprosenttia.

 

Jätelain 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Muiden tulonlähteiden käytöstä luopuminen ja kaikkien kustannusten vienti jätemaksutaksaan on tämän nojalla perusteltua. Kustannusten viennin täysimääräisenä tulee kuitenkin olla suunniteltua ja mahdollisuuksien mukaan jaksotettua, jotta eri toimien vaikutus jätemäärien kehitykseen ja yleisesti jätehuoltoon voidaan huomioida. Saman korotusprosentin käyttö kaikissa maksuissa ei huomioi jätehuollon etusijajärjestystä eikä taksan ohjaava vaikutus jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen toteudu.

 

 

Liitteet

Liite 1: Esitys jätemaksutaksaksi 2026, vaihtoehto 1

Liite 2: Vertailutaulukko, nykyinen jätemaksutaksa ja vaihtoehto 1 (kunnan vastuulle kuuluva jätehuolto)

 

 

Esittelijä jätelautakunnan vs. esittelijä Anu Linnala

 

Päätösehdotus Jätelautakunta päättää asettaa jätemaksutaksaesitykseksi 1.3.2026 alkaen vaihtoehdon 1 julkisesti nähtäville 17.12.2025 - 23.1.2026 väliseksi ajaksi Ylivieskan kaupungin verkkosivuille.

Asiakirjat lähetetään sähköisesti kaikkiin jätelautakunnan toimialueen kuntiin, jotta kunnat voivat pitää jätemaksutaksaesityksen nähtävillä kuntalaisille.   

Asianosaisille varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta 23.1.2026 klo 15:een mennessä.

Toimialueen kunnilta ja kuntien ympäristönsuojeluviranomaisilta pyydetään lausuntoa jätemaksutaksaesityksestä 23.1.2026 klo 15:een mennessä.

Nähtävillä olon ja kuulemisten jälkeen jätemaksutaksaan tehdään tarvittaessa muutoksia ja se tuodaan jätelautakunnalle päätettäväksi.

 

Päätös Hyväksyttiin.

Ennen keskustelun avaamista kuultiin asiantuntuntijoina Vestia Oy:n toimitusjohtaja Olavi Soiniota, talouspäällikkö Sanna Piristä sekä palvelupäällikkö Marjo Kivimäkeä klo 10:13 - 10:50.

Kaupunginjohtaja Maria Sorvisto poistui kokouksesta pykälän käsittelyn jälkeen klo 10:55.

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa