RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Jokilaaksojen jätelautakunta
Pöytäkirja 29.09.2025/Pykälä 18
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
![]() |
Liite1 | Talousarvioesitys 2026 |
![]() |
Liite2 | Talousarviotekstit vuodelle 2026 |
Jokilaaksojen jätelautakunnan talousarvio vuodelle 2026
Jokilaaksojen jätelautakunta 29.09.2025 § 18
1220/02.02.00/2025
Valmistelija vs. jätelautakunnan esittelijä Anu Linnala
Sopimuksessa yhteisestä jätelautakunnasta todetaan, että lautakunnan talousarviosta päättää isäntäkunta, joka hoitaa lautakunnan kirjanpidon. Lautakunta laatii vuosittain isäntäkunnassa talousarvion ja seurantaraportit, jotka toimitetaan tiedoksi jätehuollon palvelutehtäviä hoitavalle jätehuoltoyhtiö Vestia Oy:lle. Lautakunnan kustannukset sisällytetään jätelain mukaisesti jätemaksutaksan mukaiseen perusmaksuun. Isäntäkunta laskuttaa jätelautakunnan kustannukset kirjanpidon mukaisesti kaksi kertaa vuodessa Vestia Oy:ltä.
Ylivieskan kaupunginhallitus on 25.8.2025 § 260 hyväksynyt vuoden 2026 talousarvion laadintaohjeen ja tavoitekehykset talousarviovalmistelun pohjaksi. Toimielinten on jätettävä talousarvioesityksensä viimeistään 10.10.2025.
Talousarvio on yksi tärkein yksittäinen kunnan talouden ja toiminnan ohjauksen väline. Talousarvion laadintaohjeen on tarkoitus antaa konkreettisia ohjeita toimielimille talousarvion valmistelua varten. Kuntalain 110 §:n mukaan kunnanvaltuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä talousarvio seuraavaa toimintavuotta varten. Talousarvio- ja suunnitelma on laadittava siten, että kuntastrategia toteutuu ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.
Talousarvioluonnos
Jätelautakunnan talousarvioluonnoksesta nähdään, että lautakunnan toiminta pohjautuu pitkälti henkilöresursseihin. Alan ympärillä muuttuva ja uudistuva lainsäädäntö edellyttävät resursseja jo pelkästään siihen, että lain asettamat vaatimukset saadaan täytettyä ja vietyä osaksi kuntalaisten jätehuoltoa.
Biojätteen sekä pakkausjätteiden erilliskeräyksen ja kompostoinnin seuranta ja rekisterinpito sekä poltettavan jätteen keräysvelvoitteen täyttäminen ovat edelleen osa perustyötä. Lisäksi lieterekisterin edelleen kehittäminen ja seuranta vaativat oman panostuksensa.
Lautakuntakauden aikana toteutettavaksi suunnitellut jätehuollon palvelutasokuvaus sekä jätepoliittinen ohjelma tullaan käynnistämään vuoden 2026 aikana.
Vuoden 2026 menoiksi on talousarvioluonnoksessa arvioitu 270 546 euroa, joka on 43 354 euroa vuoden 2025 talousarviota suuremmat. Talousarvion nousu suhteessa edellisvuoteen selittyy suurimmaksi osaksi henkilöstön palkkakuluilla. Vuonna 2026 jätelautakunnan palveluksessa tulee olemaan ensimmäistä kertaa kolme vakinaista työntekijää.
Vuoden 2025 talousarviossa esitetyt menot tullaan kuluvan kauden osalta ylittämään henkilöstökuluissa tapahtuneen muutoksen vuoksi.
Jätelautakunnan toiminnan kulut katetaan kokonaan jätehuollon perusmaksun jätelautakuntaosalla, joten talousarvioluonnoksen nettotulos on nolla. Ylivieskan kaupungille ja lautakunnan sopimuskunnille ei jätehuollon viranomaispalveluista aiheudu kuluja.
Ehdotus vuoden 2026 talousarvioksi sekä jätelautakunnan keskeiset tehtävät ja toiminnalliset tavoitteet on esitetty liitteissä.
Yksityiskohtaisemmat talousarvioluvut käydään läpi kokouksessa.
Esittelijä jätelautakunnan vs. esittelijä Anu Linnala
Päätösehdotus Jokilaaksojen jätelautakunta päättää hyväksyä lautakunnan toiminnalliset tavoitteet ja talousarvioehdotuksen vuodelle 2026 sekä valtuuttaa lautakunnan viranhaltijan tekemään mahdolliset tarvittavat tekniset muutokset talousarvioon.
Päätös Hyväksyttiin.
Maria Sorvisto saapui kokoukseen pykälän käsittelyn aikana kello 13:07.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |