RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 15.10.2025/Pykälä 156
| Edellinen asia | Seuraava asia |
Koulutuspalveluiden talousarvio vuodelle 2026 ja toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2026- 2028
Sivistyslautakunta 15.10.2025 § 156
1220/02.02.00/2025
Valmistelija Talouspäällikkö Tuomo Kallio, puh. 044 4294 315,
vs. sivistysjohtaja Eija Saarela, puh. 044 4294 212
Ylivieskan kaupunginhallitus on antanut 25.8.2025 § 260 päätöksellään talousarvion 2026 ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman laatimisohjeen. Ohjeiden mukaan talousarvion ja toiminnallisten tavoitteiden laadinnassa on huomioitava Ylivieskan kaupungin strategia ja muut asiakirjat.
Vuoden 2026 taloudellisen toiminnan raami on kireä. Raamilaskelmassa koko kaupungin tuloslaskelman tilikauden tulos on 516 000 euroa. Kaupunginhallitus on määritellyt talousarvioraamissa kullekin tehtäväalueelle talousarvioraamin. Vuoden 2026 talousarvion laadintaohje on esityslistan oheismateriaalina.
Yleissivistävän koulutuksen talousarvion lähtökohtia vuodelle 2026
Palveluiden kysyntään vaikuttavat oppilas- ja opiskelijamäärät. Oppilasmäärien lasku on valtakunnallinen ilmiö. Ennusteen mukaan koulutuspalveluiden kokonaisoppilasmäärä kääntyy laskuun siten, että painotus ala- ja yläkoulujen kohdalla muuttuu. Alakoulujen oppilasmäärän ennustetaan vähenevän seuraavaa lukuvuoteen mennessä, kun taas yläkoulun oppilasmäärä hieman nousee. Syksyllä 2024 päivitettyjen ennusteiden valossa lukuvuoteen 2031-2032 mennessä kokonaisoppilasmäärän vähenemä olisi -575 oppilasta. Vuosittain oppilaiden laskentapäivä on 20.9. jolloin eroa lukuvuoden 2024-2025 ja 2025-2026 välillä oli -26 oppilasta. Tilastointipäivän laskelmien ja koulutulokkaiden määrän perusteella ennustetaan syksyn 2025 oppilasmääräksi 2077 oppilasta.
Oppilasennusteiden perusteella kaupunginhallitus (18.9.2023 § 241) päätti käynnistää varhaiskasvatus- ja koulutuspalveluiden palvelutarve- ja palveluverkkoselvityksen, jota on täydennetty tarkemmalla talousselvityksellä. Valtuusto käsitteli palveluverkkoon liittyvän linjauksen sekä päätti Niemelän koulun lakkautuvan lukuvuoden 2028-2029 alusta. Palveluverkkolinjauksen toimeenpano jatkuu lukuvuoden 2025-2026 aikana Ojakylän koulun lakkauttamisprosessiin liittyvillä selvityksillä ja kuulemisilla. Valtuusto käsittelee näin ollen kouluverkkoon liittyviä asioita myös tämän lukuvuoden aikana.
Kouluilla tarvitaan edelleen erilaisia tukitoimia, jotta tukea tarvitsevien oppilaiden opetus voidaan järjestää lain edellyttämällä tavalla. Opiskeluhuollon järjestämisvastuu ja resurssit ovat siirtyneet 1.1.2023 hyvinvointialueelle, ja edelleen tarvitaan kehittämistoimia oppilashuollollisten prosessien toimivuudelle. Yhteistyötä on parannettu mm. monialaisen opiskeluhuollon ohjausryhmän työllä.
Oppimisen tuen muutokset astuivat uusien opetussuunnitelmien myötä voimaan 1.8.2025 lukien. Muutokset korvaavat aikaisemman oppimisen tuen kolmiportaisen mallin (yleinen-tehostettu ja erityinen tuki) siten, että ryhmäkohtainen tuki on ensisijainen oppimisen tukimuoto. Jos oppilasta ei voida riittävästi tukea ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla tai tukitoimia on tarpeen jatkaa säännöllisesti, annetaan oppilaalle lisäksi oppilaskohtaisia tukitoimia. Muutokset ovat aiheuttaneet koulutustarpeita sekä käytössä olevien prosessien tarkastelua. Lukuvuoden aikana resurssitarpeet täsmentyvät ja uusia toimintamalleja otetaan käyttöön.
Perhetyöntekijöiden resurssi on tällä hetkellä kohdennettuna Raudaskosken koulun ja Kaisaniemen koulun pienryhmiin. Uutena käynnistettiin tarveperusteisesti pienryhmä myös Taanilan kouluun lukuvuoden 2025-2026 alusta.
Vuoden 2024 kouluterveyskyselyn Ylivieskan tuloksissa on tapahtunut sekä positiivista että negatiivista kehitystä verrattuna edelliseen tiedonkeruuseen vuonna 2023. Alakoululaisten osalta kiusaaminen on vähentynyt ja rauhallisuus luokassa on lisääntynyt. Negatiivisena kehityksenä on nähtävillä tyytyväisyys koululounaaseen ja tuntemukset osallisuudesta. Yläkoululaisten osalta päihteiden käyttö on vähentynyt ja suhde omiin vanhempiin on parantunut. Huolestuttavaa yläkoululaisten osalta on, että mahdollisuus keskustella koulussa mieltä painavista asioista on huonontunut ja vapaa-ajanviettomahdollisuudet ovat heikentyneet. Lukiolaiset kokevat koululounaan hyvänä mutta huonontumista on nähtävissä jaksamisasioissa ja kiinnostuksessa opiskeluun. Kouluterveyskyselyn tuloksia käsitellään erilaisissa työryhmissä ja koulujen omissa kokouksissa. Havaintoja otetaan huomioon toiminnan suunnittelussa.
Perusopetukseen valmistava opetus on tarkoitettu kaikille niille esi- ja perusopetusikäisille maahanmuuttajataustaisille lapsille ja nuorille, joilla ei ole vielä tarvittavia kielellisiä valmiuksia esi- tai perusopetuksessa opiskeluun. Valmistavan opetuksen tarpeen ja valmistavan opetuksen jälkeisen S2-opetuksen tarpeen arvioidaan pysyvän lukuvuoden 2024-2025 tasolla.
Lukiokoulutus on opiskelijalle maksutonta, joten ylioppilaskirjoitusten maksutuotot tulevat vähenemään merkittävästi. Lukion opiskelijamäärä oli 20.9.2025 250 tutkintotavoitteista opiskelijaa, joka on 22 opiskelijaa vähemmän kuin edellisenä lukuvuonna. Lukiokoulutuksen osalta Oulun kaupungin hallinnoima etälukioverkoston toiminta on päättynyt. Yhteistyösopimus JokiElukion toiminnan järjestämisestä on hyväksytty sivistyslautakunnassa ja yhdeksän yhteistyökunnan toimielimissä kevään 2024 aikana. Toiminta on käynnistynyt 1.8.2024 ja Ylivieskan kaupunki toimii isäntäkuntana. Kustannusten kohdentuminen ja kuntien välinen laskutus toteutuu yhteistyösopimuksen mukaisesti. JokiElukion aikuisten lukiokoulutuksen opetussuunnitelma 2021/2022 on hyväksytty sivistyslautakunnan päätöksellä 21.05.2024.
Talousarvioesitys vuodelle 2026 ja suunnitelmakaudelle
Talousarvion laadintaohjeiden mukana koulutuspalveluiden talousarvioiraamin nettosumma on 29.854 999 euroa, nettoraamin muutos oli 1,3% verrattuna vuoden 2025 talousarvioon. Talousarvioraamiin pääseminen edellyttää tiukkaa menojen hallintaa, eikä raami mahdollista uusia kehittämisavauksia, jotka edellyttäisivät uusia määrärahoja. Lukuvuoteen 2025-2026 kohdentuu talousarviovuodelle 2025 päätetty talouden tasapainottaminen, jolla on kehitetty toiminnan talouden yhteissuunnittelua. Oppilasmäärien vähentyessä resurssisuunnittelun merkitys kasvaa.
Opetuksen resurssit ovat varsin tiukat ja toimintoja on sopeutettava. Erityinen haaste on tukea tarvitsevien oppilaiden lukumäärän kasvu. Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen ja oppilashuollon kustannukset sekä sijoitettujen oppilaiden kotikuntakorvaukset ovat nousussa. Oppimisen tuen uudistus lisää jossain määrin kustannuksia. Samoin valtakunnallinen OPS- uudistus lisää kustannuksia.
Perusopetuksen kustannusten nousua vähentää oppilasmäärän aleneminen ja sen seurauksena opetusryhmien määrät tulevat vähenemään. Opetuksen ja oppilashuollon palkkakustannukset on arvioitu tämän lukuvuoden syksyn opetusresurssien vähennyksien perusteella sekä syksylle 2026 ennakoidut opetusresurssien eli opetusryhmien vähennykset.
Koulutuspalveluiden palkkakustannusten arvioinnissa on huomattava, että
talousarviovuosi ja koulujen lukuvuosi ovat "eri aikakautta". Talousarviossa pitää ennustaa jo lv. 2026- 2027 toimintaa. Vuoden 2026 palkkamäärärahojen arviointi on ollut haastavaa tilanteessa, jossa vuoden 2025 lopussa tulee merkittävät korotukset palkkakustannuksiin ja samoin vuonna 2026. Palkkamäärärahoihin on tehty parhaan mahdollisen tiedon perusteella työehtosopoimusten mukaiset korotukset, otettu huomioon 2025 elo- syyskuun palkkakustannukset sekä arvioitu syksyyn 2026 kohdentyvat mahdolliset opetusryhmien/vastaavan resrussin vähennykset eri kouluilla.
Palkkamäärärahoihin on tehty palkkavaraukset henkilöstöhallinnon ohjeiden mukaisesti. Opetuksen hallintoon on kirjattu mm. koulujen hallinnon, rehtoreiden ja koulusihteereiden, palkkakustannukset, Heta- palveluiden kustannukset.
Oppilashuollon ja iltapäivätoiminnan määrärahohin on tehty pienet leikkaukset, koska oppilasmäärä laskee. Palkkamääräahojen arvoinissa on käytetty elo-syyskun toteutuneita palkkakustannuksia sekä tehty arvioidut korotukset. Oppilashuollon resursseja on tarkasteltava kriitisesti oppilasmäärän vähentymisen myötä.
Lukiokoulutuksen osalla palkkakustannukset on ennakoitu nykyisen volyymin perusteella. Lukiokoulutuksen maksuttomuus vähentää lukion maksutuottoja. Lukiolaisille maksutta tarjottaviin oppimateriaaleihin on varattu pieni määrärahan lisäys. Avustuksia ennakoidaan saatavan aikaisempia vuosia vähemmän. Syynä tähän on valtion tekemät säästöt lukiokoulutukseen suunnattujen hankeavustuksiin.
Heta- palveluiden laskutus nousee 4 prosenttia. Tämä näkyy hallinnon kustannusten nousuna. Koulujen ICT- ja AV- laitteiden leasing- kustannukset ovat nousseet. Määrärahat on budjetoitu tietohallinnon ohjeistuksen mukaisesti. ICT - palveluista vastaavat Joki-ICT ja kaupungin tietohallinto.
Tukipalveluiden kustannusten nousu on ollut varsin maltillista. Ruokapalveluiden kustannukset tulevat hieman alenemaan oppilasmäärien vähentyessä. Lukiokoulutuksen osalta ruokapalveluiden kustannukset nousevat. Kiinteistökustannuksia nostaa mm. Vähäkankaan koulun pääomakustannukset ja eräiden koulujen siivouskustannusten nousut.
Haettavia hankeavustuksia on ollut aikaisempaa vähemmän, koska valtio on leikannut hankeavustusten määrärahoja. Hanketuottoja eli avustuksia arvioidaan kertyvän 40 000 euroa vähemmän kuin tänä vuonna. Valtionosuudet kotikuntakorvauksiin ennakoidaan kasvavan Kuntaliiton ja VM:n ennakkotiedon perusteella. Sijoitettujen lasten opetuskustannusten laskutuksiin muilta kunnilta on ennakoitu kasvua. Sijoitettujen lasten laskutettaviin kustannuksiin ja siitä kertyviin mahdollisiin tuottoihin kaupunki ei voi vaikuttaa. Kaupungin taloudellinen tilanne edellyttää Iltapäivätoiminnan maksujen korottamiseen 1.1.2026 alkaen. Koulutuspalveluiden tehtäväalueen tuloja ennakoidaan kertyvän lähes saman verran kuin vuoden 2025 talousarviossa.
Henkilöstöesitykset vuodelle 2026
Taloustilanteen, oppilasmäärän laskun ja kouluverkkomuutosten vuoksi tässä vaiheessa ei tehdä henkilöstöesityksiä vuodelle 2026. Lukuvuosisuunnittelun edetessä mahdolliset henkilöstöesitykset lukuvuotta 2026-2027 koskien viedään täyttölupamenettelyyn.
Taloussuunnitelman vuodet
Koko kaupungin taloussuunnitelma on valmisteluvaiheessa. Lautakuntakäsittelyjen jälkeen käynnistyy taloussuunnitelmien valmistelut, joka esitetään myöhemmässä vaiheessa. Taloussuunnitelmassa on huomioitava kaupunginvaltuuston hyväksymä palveluverkkolinjaus ja kouluverkkopäätökset, jotka linjaavat myös taloussuunnitelman vuosia.
Irtaimiston hankinta
Koulutuspalveluiden irtaimiston hankintaan esitetään määrärahavarausta ohjelmiston hankintaan, joka mahdollistaa sähköisen oppilas- ja opiskelijatietojen arkistoinnin Wilma/Primus järjestelmästä Dynasty-järjestelmään. Hankinta vähentää henkilötyötä ja sähköistää arkistointiprosessia. Käyttökulut jaetaan varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen kesken. Järjestelmän suunniteltu hankintahinta on 15 000 euroa.
Vs. sivistysjohtaja ja talouspäällikkö esittelevät talousarvion ja -suunnitelman tarkemmin kokouksessa
Talousarvioesityksen materiaalit ovat oheisaineistona.
Esittelijä vs. sivistysjohtaja Eija Saarela
Päätösehdotus Sivistyslautakunta hyväksyy osaltaan ja esittää edelleen, että valtuusto hyväksyy yleissivistävän koulutuksen
1. palveluajatuksen ja strategiset teot,
2. talousarvioesityksen vuodelle 2026 sekä taloussuunnitelman vuosille 2027-2028 (TS- vuodet ovat mukana mikäli taloussuunnitelmavuosien tiedot ovat käytettävissä),
3. investointiesityksen ja
4. tunnusluvut.
Sivistysjohtajalle ja talouspäällikölle annetaan oikeudet tehdä tarvittaessa teknisiä tarkistuksia talousarvioesitykseen.
Asian käsittely Merk. kaupunginjohtaja Maria Sorvisto poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 16.59.
Päätös 1. Hyväksyttiin.
2. Hyväksyttiin.
3. Hyväksyttiin.
4. Hyväksyttiin.
| Edellinen asia | Seuraava asia |