Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ylivieskan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Esityslista 22.09.2025/Asianro 306

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa


 

Lähijunaliikenteen hankinnat osana Valtion kilpailuttamaa 2030-luvun henkilöjunaliikennettä

 

Kaupunginhallitus 22.09.2025     

1406/08.00.00/2025  

 

Valmistelija kuntatekniikan päällikkö Karoliina Mustonen

 vt. kaupunginarkkitehti Esa Taka-Eilola

 

Henkilöjunaliikenteen sopimuskausi on päättymässä ja Valtio on kilpailuttamassa henkilöjunaliikennettä siten, että uusi ostoliikennesopimus alkaa 1.1.2031. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti 16.6.2025, että 2030-luvulla alkava henkilöjunaliikenteen ostoliikennekokonaisuus on yhtä laaja kuin tällä hetkellä. Valtio on sitoutunut kattamaan tarpeelliset kalustoinvestoinnit, jotta nykyisen laajuista ostoliikennettä voidaan jatkaa.

 

Valtion rahoittama ostoliikenne 2030-luvulla perustuu nykyisen ostoliikenteen laajuuteen ja palvelutasoon. Lähtökohtaisesti käynnistyvässä hankinnassa valtion rahoittamia ostoliikenteen reittejä, pysähdyksiä tai vuoroja ei lisätä. Vuorojen aikataulut voivat muuttua tulevalla sopimuskaudella, eikä niitä voida tässä vaiheessa ennakoida.

 

Keski-pohjanmaan liitto on teettänyt selvityksen lähijunaliikenteen käynnis-tämisestä välillä Ylivieska-Seinäjoki. Selvityksessä on tarkasteltu uusien pysähtymispaikkojen kehittämistoimenpiteitä sekä niiden kustannusarvioita. Selvityksessä on myös tarkasteltu kahta vaihtoehtoista lähijunaliikenteen liikennöintimallia, näiden liikennöintikustannuksia ja matkustajapotentiaalia. Lähijunaselvityksen perusteella liikennöinti ei toimisi markkinaehtoisesti, vaan tarvittaisiin kuntien ja valtion subventointia. Selvityksen mukaan subventoinnin tarve on arvioitu olevan n. 87-95%.

 

 

Iisalmiradalla liikennöi henkilöjuna Ylivieska-Iisalmi-Ylivieska välillä kaksi kertaa vuorokaudessa. Ylivieska-Iisalmi -rataosuus sähköistettiin vuonna 2023, mikä mahdollistaa jatkossa liikennöinnin sähköisellä henkilöjunalla aiemman kiskobussin sijaan. Henkilöjunaliikenteen kilpailutuksen lähtökohtana on nykyisen tasoinen liikenne. Mikäli palvelutasoon halutaan parannusta, jää lisäliikenteen hankkiminen kuntien rahoitettavaksi.

 

Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) käynnistää syksyllä 2025 valmisteluryhmän mahdollisista 2030-luvun Iisalmiradan henkilöjunaliikenteen lisähankinnoista, mikäli alueilla ja kunnilla on kiinnostusta ja valmius osallistua lisähankintoihin ja niiden rahoitukseen. LVM pyytää Ylivieskan kaupungilta kannanottoa siitä, että onko kaupunki kiinnostunut rahoittamaan lisähankintoja. Ajatuksena on, että LVM jatkaa asiavalmistelua Iisalmiradan hankintoihin liittyen sitoumuksen antaneiden kuntien kesken. Valmisteluryhmän on tarkoituksena valmistella mahdollista lisäliikennettä koskevat päätökset palvelutasosta ja tarvittavista infratoimenpiteistä kuntien ja valtion poliittista päätöksentekoa varten.

 

Esittelijä kaupunginjohtaja Maria Sorvisto

 

Päätösehdotus Ylivieskan kaupunki lausuu, että
1. kaupunki pitää alueen veto- ja pitovoiman kannalta elintärkeänä raideliikenteen palveluiden säilymistä vähintään nykyisen tasoisena.
2. kunnat ovat haastavassa taloudellisessa tilanteessa eikä Ylivieskan kaupungilla ole mahdollisuutta sitoutua lähijunaliikenteen hankintoihin ja rahoittamiseen vuoteen 2030 saakka.

 

Päätös  

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa