Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ylivieskan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 23.09.2025/Pykälä 138

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Sivistyslautakunta vuoden 2024 arviointikertomus

 

Sivistyslautakunta 23.09.2025 § 138  

360/00.03.00/2025  

 

Valmistelijat vs. sivistysjohtaja Eija Saarela, puh. 044 4294 212,

talouspäällikkö Tuomo Kallio, puh. 044 4294 315,

varhaiskasvatusjohtaja Mari Keskitalo, puh. 040 6429877,

nuorisopalvelujohtaja Elisa Männistö, puh. 044 4294355.

 

Kaupunginvaltuusto käsitteli tarkastuslautakunnan antaman arviointikertomuksen vuodelta 2024 kokouksessaan 16.6.2024 § 34 ja saattoi sen kaupunginhallitukselle sekä lauta- ja johtokunnille toimenpiteitä varten. Tarkastuslautakunnan arviointityön painopistealueina vuonna 2024 olivat talouden tasapainottaminen ja kaupunkilaisten osallistaminen, sivistyspalvelut, erityisesti koulut ja koulujen hankinnat/kilpailuttaminen, tietohallinto sekä sisäinen valvonta ja riskienhallinta.

 

Arviointikertomus vuodelta 2024 on liitteenä.

 

Varhaiskasvatuspalvelut

 

Lapsimäärän väheneminen ja ikäluokkien pieneneminen ovat taustoittaneet varhaiskasvatuksen toimintaa erityisesti vuosina 2024-2025. Asiakasmäärän vähenemisen vuoksi varhaiskasvatuspalvelut ovat osa palveluverkkoselvitystä ja Ylivieskan kaupungin sopeuttamisohjelmaa. Varhaiskasvatuspalveluissa on jouduttu vähentämään lapsipaikkoja siten, että kysyntä ja tarjonta vastaavat toisiaan, jolloin talouden hallinta mahdollistuu. Lapsipaikkoja on vähentynyt niin päiväkoti- kuin perhepäivähoidonkin puolelta, niin kunnallisesta varhaiskasvatuksesta kuin palvelusetelillä tuotetusta varhaiskasvatuksesta.

 

Tarkastuslautakunta toteaa arviointikertomuksessaan varhaiskasvatuspalveluiden tehneen toimenpiteitä lähijohtajuuden lisäämiseksi. Kunnallisissa päiväkodeissa päiväkodin johtajien lisäksi on apulaisjohtajat (nimikemuutos 1.8.2024 alkaen, jotka jakavat hallinnollisia tehtäviä päiväkodin johtajien kanssa ja toisaalta antavat pedagogista tukea lapsiryhmiin.

 

Arviointikertomuksessa tarkastuslautakunta nostaa esiin paineen siirtyä maksuttomaan varhaiskasvatukseen. Varhaiskasvatuspalveluiden maksutuotot ja ovat alentuneet viime vuosien aikana, mutta ovat silti merkittävä tulonlähde niin varhaiskasvatuspalveluille kuin Ylivieskan kaupungillekin. On huomioitavaa, että mikäli varhaiskasvatuksen asiakasmaksuja ei perittäisi, myös kaupungin maksuosuus palvelusetelikustannuksista lisääntyisi. Tarkastuslautakunta toteaakin, että varhaiskasvatusmaksut ovat talouden kannalta perusteltuja.

 

Varhaiskasvatuspalveluissa asiakastyytyväisyyskyselyt ovat tärkeä sisäinen toimintatapa kehittämiskohteiden ja toisaalta onnistumistenkin selvittämiseksi. Tarkastuslautakunta toteaa, että tämänkaltaisille laadullisille tavoitteille on vaikea määritellä mittaristoa ja siten validia toteutumaa. Tarkastuslautakunta kysyy, voisiko laatia sellaisen mittariston, joka mahdollistaisi vuosittaisen vertailun. Varhaiskasvatuspalvelut pyritään huomioimaan mittariston tarkoituksenmukaisuus ja sitä kautta validit toteutumat.

 

Tarkastuslautakunta tuo esiin, että lapset ja nuoret kärsivät edelleen koronapandemian aiheuttamista haasteista. Kertomuksessa tuodaan myös esiin ukrainalaisten perheiden muutto Ylivieskaan ja siten S2-opetuksen lisääntyvä tarve. Tarkastuslautakunnan tietoon on saatettu toimenpiteet; Varhaiskasvatuspalveluissa S2-opetuksen tarve on lisääntynyt, mutta määrä on silti vähäinen. Palveluohjauksen tukena toimii hyvinvointikoordinaattori S2-lasten varhaiskasvatuksen aloitusvaiheessa. Varhaiskasvatuksen erityisopettajien tuki ja konsultaatio varhaiskasvatuksen henkilökunnalle toteutuu myös S2- opetuksen osalta.

 

Arviointikertomuksessa todetaan sairauspoissaolojen kasvaneen varhaiskasvatuksessa ja sivistyspalveluissa. Erityisesti lyhyiden sairauspoissaolojen määrä kasvoi. Varhaiskasvatuspalveluissa sairaspoissaolot ja osasairaspäivärahan suoma työn osa-aikaisuus näkyy laajasti. Erinäiset virus- ja bakteeriperäiset taudit ovat osa varhaiskasvatuksen arkea. Työssäjaksamiseen liittyviin sairaspoissaoloihin on reagoitu mm. lähijohtajuutta lisäämällä, työnohjauksella ja kehitys- ym. keskusteluiden avulla. Tiimityön selkeyteen on tehty toimenpiteitä. Myös riittävään resurssointiin on panostettu.

 

Nuorisopalvelut

 

Arviointikertomuksessa nuorisopalveluille ei kohdenneta erityisiä toimenpide-ehdotuksia. Kertomuksessa kuvataan hyvin tiivistetysti nuorisopalveluiden keskeisimmät tehtävät työmuodot. Vuonna 2024 oli strategisissa tavoitteissa moniammatillisen Ankkuritoiminnan aloittaminen, mutta johtuen hyvinvointialueesta, emme saaneet toimintamalliin pientäkään panostusta Pohteelta. Kokonaan ilman sosiaalipalveluita ei toimintamallia pysty toteuttamaan. Valitettavasti tilanne näyttää jatkuvan tänä vuonna samanlaisena.

 

Hankkeiden kautta saimme viime vuonna nuorisopalveluille uuden työmuodon, liikkuvan nuorisotyön. Hankkeet ovat tärkeä osa nuorisopalveluiden toimintaa, hankerahoituksen turvin voimme kehittää työtä vastaamaan nopeasti muuttuvaa nuorten maailmaa ja tarpeita. Arviointikertomuksessa nuorisotoiminta arvioitiin monipuoliseksi, vaikka siihen käytetään rahaa nuorten määrään suhteutettuna huomattavasti vähemmän, kuin Suomessa keskimäärin.

 

Koulutuspalvelut

 

Syntyvyyden käännyttyä laskuun Ylivieskassa kaupunki käynnisti varhaiskasvatuksen ja koulutuspalveluiden palveluverkkoselvityksen, joka valmistui vuonna 2024. Selvityksen mukaan peruskoulujen oppilasmäärä vähenee vuosikymmenen loppuun mennessä lähes 600 oppilaalla. FCG Oy teki toiminnan ja talouden analyysin koulutus- ja varhaiskasvatuspalveluista.

 

Tähän liittyen valmistui kasvatuksen ja opetuksen palveluverkkoselvitys, jota käsiteltiin useaan kertaan luottamustoimielimissä ja erilaisissa kuulemistilaisuuksissa. Kaupunginvaltuusto teki päätöksen 14.4.2025 § 17 palveluverkkomuutoksista. Oppilasmäärän lasku edellyttää jatkossa toimintojen uudelleen arviointia ja palveluverkon tarkastelua.

 

Tarkastuslautakunta ottaa esille kouluterveystarkastukset ja koulupsykologipalveluiden puutteet, joista sivistyslautakunta teki kantelun Aluehallintovirastolle. Oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvoinnin, erityisesti mielenterveyden, haasteet ovat lisääntyneet ja eivät ole koulutuspalveluiden ratkaistavissa. Kaupungin yhteisen edunvalvonnan kohteena tulisi olla em. haasteiden vuoksi Pohteen lasten ja nuorten hyvinvoinnin palveluiden kehittäminen ja ennen kaikkea palveluiden saatavuus.

 

Koulutuspalveluiden toiminnan ja talouden haasteena on pitkään jatkunut (ali)budjetoinnin haaste. Toimintaa onnistuttiin sopeuttamaan, joka näkyi talousarvion toteutumissa. Tavoitteena on oltava mahdollisimman realistinen talousarvio. Erityisesti palkkamäärärahojen riittävyys on ollut haaste. Talousarvion palkkojen korotusvaraus on talousarvion laadinnan yhteydessä osoittautunut usein liian pieneksi. Talousarviossa tulisi kyetä ennustamaan seuraan lukuvuoden opetuksen järjestelyitä, jotka tehdään vasta päättyvän lukuvuoden keväällä. Oppilaskohtaista tukea tarvitsevien koululaisten määrän on kasvaa, tämä lisää oppilashuollon, erityisesti ohjaajien, ostopalveluiden, erityisopetuksen kustannuksia Lisäksi haasteena on, että yli kolmannes kuluista tulee kustannuksista, joihin koulutuspalvelut eivät voi vaikutta, esimerkiksi kiinteistö- ja tilapalvelut, siivous- ja ruokahuolto, Heta- palvelut sekä Joki-ICT:n palvelut. 

 

Sivistyslautakunta yleisesti

 

Tarkastuslautakunnan tekemät yleiset havainnot otetaan huomioon sivistystoimialan toiminnassa sekä sen kehittämisessä.

 

Esittelijä vs. sivistysjohtaja Eija Saarela

 

Päätösehdotus Sivistyslautakunta merkitsee tiedoksi tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen sekä saattaa asian edelleen tiedoksi kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa