Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ylivieskan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Teknisten palveluiden lautakunta
Pöytäkirja 12.06.2025/Pykälä 39

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Kettukallion maa-ainesten louhinta ja ottaminen

 

Teknisten palveluiden lautakunta 21.01.2025 § 5 

 

 

Valmistelija vt. kaupunginarkkitehti Esa Taka-Eilola

 

Kettukallion alue sijaitsee Ylivieskan kaupungin alueella, keskustan kaakkoispuolella Valtatie 27 läheisyydessä; noin 4 kilometrin etäisyydellä Ylivieskan keskustasta ja 2 kilometrin etäisyydellä Savarin liikekeskusalueelta.

 

Pohjois-Pohjanmaan maakuntakaavassa Kettukallion kiviainesalue on merkitty maa-ainesten ottoalueeksi (eo). Alue kuuluu myös taajamatoimintojen alueeseen (A).

 

Ylivieskan kaupunginvaltuuston 7.6.2011 hyväksymässä keskustan osayleiskaavassa 2030 Kettukallion alue on osoitettu kiviainesten ottamiseen (EO) ja alueelle on myös tehty lisämerkintä (!) tarkoittaen että alueella on ympäristö- ja maisemavaurioiden korjaustarve. Lähimmät länsipuoleiset alueet on osoitettu ympäristövaikutuksia aiheuttamattomalle teollisuudelle (TY). Kettukallion alueen ja valtatien 27 väliin on osoitettu suojaviheralue (EV). Kettukallion kiinteistön 977-406-120-0 eteläosa sekä muu ympäristö on osoitettu metsätalousalueeksi, jolla on erityistä ulkoilun ohjaustarvetta (MU). Kiinteistön 977-871-1-3 lounaispuolella sijaitsee Paratiisikallio, joka on Ylivieskan keskustan osayleiskaavassa 2030 merkitty retkeily- ja ulkoilualueeksi (VR).

 

Kettukallion alueella ei sijaitse muinaisjäännöksiä ja muita kulttuuriperintökohteita. Kettukallion alue ei sijaitse pohjavesialueella eikä Natura2000-alueella. Alueella on harjoitettu maa-ainesten ottotoimintaa jo vuosikymmenten ajan eri toimijoiden toimesta ja alueen luoteisosassa on vanhan kiviaineksen oton seurauksena syntynyt louhoslampi.

 

Kettukallion alueella ei ole asemakaavaa, mutta asemakaavoitettu alue on lähimmillään noin 300 m etäisyydellä alueen pohjoispuolella. Kettukallion kiviaineisalueelle on laadittu kiviaineisoton yleissuunnitelma Groundia Oy:n toimesta 25.3.2011. Vuonna 2022 Kettukallion kiviainesalueen kiinteistöille

977-406-120-0, 977-871-1-3, 977-406-13-125 ja 977-406-13-201 on laadittu oheismateriaalina oleva maa-ainesoton ottamissuunnitelma Envineer Oy:n toimesta.

 

Ylivieskan kaupungin teknisten palveluiden lautakunta on 14.12.2021 § 3 päättänyt hakea yhteiskäsittelylupaa (maa-aines- ja ympäristölupaa) kalliokiviainesten ottamiseen ja käsittelyyn. Kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen myöntänyt maa-aines- ja ympäristönsuojelulakien mukainen yhteiskäsittelyluvan 22.8.2022 § 42. Oheismateriaalina oleva yhteiskäsittelylupa on voimassa 31.8.2037 saakka.

 

Lupa käsittää maa-ainesten ottotoiminnan ja siihen liittyvät tukitoiminnot, jotka sijoittuvat Ylivieskan kaupungin omistamille kiinteistöille 977-871-1-3, 977-406-13-125 ja 977-406-13-201 sekä MTK Ylivieska ry:n omistaman kiinteistön 977-406-120-0. MTK Ylivieska ry:n kanssa laaditun sopimuksen mukaan kaupunki hakee yhteiskäsittelylupaa sekä kilpailuttaa maa-aineisten louhinnan kiinteistön 977-406-120-0 osalta yhteiskäsittelyluvan mukaisesti.

 

Yhteiskäsittelyluvan mukaiseen toimintaan kuuluu kiviaineksen räjäytys, murskaus, jauhatus ja varastointi. Maa-ainesten ottoalueen arvioitu ottomäärä on noin 600 000m3 ja louhintaa tapahtuu tasolle +75 (N2000). Suunniteltu määrä kiviainesta louhitaan räjäytysten avulla louhoksen kalliosta, räjäytyksiä on suunniteltu toteutuvan 0-6 kertaa vuodessa. Murskaus ja jauhatus tapahtuu siirrettävillä yksiköillä, joten alueella ei sijaitse kiinteitä tuotantoyksiköitä. Varastoalueella varastoidaan useamman eri raekoon kiviaineksia, sillä Kettukallion kiviaineksia käytetään lukuisiin eri käyttötarkoituksiin. Louhitusta kiviaineksista voidaan tuottaa kiviainesta, öljysoraa tai asfalttia riippuen sen hetken kysynnästä. Tuotantomäärät vaihtelevat tuotteiden kysynnän mukaan. Kettukallion louhosaluetta on käytetty kesäisin uimapaikkana, mutta virallinen Ylivieskan kaupungin uimapaikka se ei ole. Nykyisen kaltainen toiminta on mahdollista myös louhintatöiden aikana tavanomaiset työmaaturvallisuusasiat huomioon ottaen.

 

Yhteiskäsittelyluvan myöntämisen jälkeen kaupunki on yhteistyössä Hankintajuristit Oy:n kanssa valmistellut Kettukallion louhintatöiden kilpailutusta. Ajatuksena on kilpailuttaa yhteiskäsittelyluvan mukaiselle alueelle maa-aineiston louhinta ja otto käyttöoikeuskorvausta vastaan oheismateriaalina olevien alustavien tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti.

 

Esittelijä tekninen johtaja Markku Lehkonen

 

Päätösehdotus Lautakunta:
1. päättää kilpailuttaa Kettukallion yhteiskäsittelyluvan mukaisen maa-aineiston louhinnan ja ottamisen.
2. oikeuttaa teknisen palvelukeskuksen valmistelemaan ja viimeistelemään tarjouspyyntöön liittyvät asiakirjat.

 

Asian käsittely Asiantuntijana kuultiin vt. kaupunginarkkitehti Esa Taka-Eilolaa.

 

Päätös 1. Hyväksyttiin.
2. Hyväksyttiin.

 

 

 

Teknisten palveluiden lautakunta 12.06.2025 § 39  

35/02.09/2025  

 

Valmistelija vt. kaupunginarkkitehti Esa Taka-Eilola

 

Ylivieskan kaupunki on pyytänyt tarjouksia Kettukallion louhintatöitä koskevasta käyttöoikeussopimuksesta.

 

Hankinnasta lähetettiin 2.5.2025 julkaistavaksi EU-kynnysarvon ylittävää käyttöoikeussopimusta koskeva hankintailmoitus Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa ja Tenders Electronic Daily Portaalissa. Hankintailmoitus on julkaistu myös HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi.

 

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä ''hankintalaki'') mukainen avoin menettely.

 

Tarjouspyynnössä asetettu tarjousaika on päättynyt 2.6.2025 kello 10:00. Tarjouksia saapui määräaikaan mennessä yksi (1) seuraavalta tarjoajalta:

 

  • Kuljetuspolar Oy

Tarjousten avaamisen jälkeen tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin. Kuljetuspolar Oy täytti tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimukset ja Kuljetuspolar Oy:n tarjous oli tarjouspyynnön mukainen.

 

Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää todellisesta ja perustellusta syystä.

 

Lainkohtaa koskevien esitöiden mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin (HE 182/2010 vp, s. 22-23, huom. viittaus vanhaan sääntelyyn hallituksen esityksessä HE 108/2016 vp, s. 223). Hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen eikä hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi ole hyväksyttävää. Hankinnan keskeyttäminen tarkoittaa asiallisesti hankintamenettelyn päättämistä hankintaa tekemättä, vaikka hankintayksikön hankintatarve pysyisikin ennallaan.

 

Säännökseen liittyvissä esitöissä (HE 182/2010 vp, s. 22) on edelleen todettu, että hankintamenettelyn keskeyttämiseen on oikeuskäytännössä suhtauduttu suhteellisen sallivasti eikä säännöksellä ole ollut tarkoitus tiukentaa vallitsevaa tulkintakäytäntöä. Oikeuskäytännön mukaan hyväksyttävänä syynä hankintamenettelyn keskeyttämiselle on pidetty mm. sitä, että hankinnassa on saatu vain yksi hyväksyttävä tarjous. Markkinaoikeus on myös todennut, viitaten talousvaliokunnan mietintöön hankintalakia koskevasta hallituksen esityksestä (TaVM 48/2010 vp, s. 4), että Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttäminen ei edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa.

 

Markkinaoikeuden ratkaisussa MAO:614/17 oli kyseessä tilanne, jossa hankintayksikkö oli saanut vain yhden hyväksyttäväksi katsottavan tarjouksen ja päättänyt keskeyttää hankinnan. Markkinaoikeus totesi, että hankintayksikkö on harkintavaltansa puitteissa voinut keskeyttää hankintamenettelyn.

 

Ratkaisussa MAO:209/19 markkinaoikeus totesi, että hyväksyttävänä hankinnan keskeyttämisen perusteena on oikeuskäytännössä pidetty muun ohella sitä, että hankinnasta on saatu vain yksi hyväksyttävä tarjous. Markkinaoikeus viittasi päätöksessään Unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntöön, jossa on katsottu, että hankintaviranomaisella ei ole velvollisuutta tehdä sopimusta ainoan tarjouskilpailuun soveltuvaksi osallistujaksi katsotun urakoitsijan kanssa (tuomio 16.9.1999, Fracasso ja Leitschutz, C-27/98, EU:C:1999:420, 33 kohta).

 

Edellä selvitetyn mukaisesti kilpailutukseen on jätetty vain yksi hyväksyttävä tarjous, eikä kaupungilla ole edellä esiteltyjen oikeusohjeiden nojalla velvollisuutta jatkaa hankintamenettelyä. Kaupungilla on hankintalain 125 §:n mukainen todellinen ja perusteltu syy hankinnan keskeyttämiselle.

 

Esittelijä vt. tekninen johtaja Markus Jokitalo

 

Päätösehdotus Lautakunta päättää:

1. keskeyttää hankintamenettelyn hankintalain 125 §:n mukaisesta todellisesta ja perustellusta syystä käyttöoikeussopimusta tekemättä.

2. että, tarjoukset ja muut hankintaa koskevat ehdokkaiden asiakirjat pidetään salassa julkisuuslain (621/1999) 24 § 1 momentin 20 kohdan perusteella vähintään siihen saakka, kunnes päätös uudessa hankintamenettelyssä on tehty tai Hankintayksikkö on kokonaan päättänyt luopua hankinnan toteutuksesta.

 

Asian käsittely Asiantuntijana kuultiin vt. kaupunginarkkitehti Esa Taka-Eilolaa.

 

Päätös 1. Hyväksyttiin.
2. Hyväksyttiin.

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa