RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 14.04.2025/Pykälä 124
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
![]() |
Liite1 | Avauspöytäkirja |
![]() |
Liite2 | Tarjousten vertailu |
Sisäisen joukkoliikenteen hankinta
Kaupunginhallitus 14.04.2025 § 124
569/02.08.00/2025
Valmistelija talouspäällikkö Tuomo Kallio
vs. kaupunginarkkitehti Esa Taka-Eilola
Ylivieskan kaupungin sisäisen joukkoliikenteen sopimuskausi päättyy keväällä 2025. Kaupunki kilpailutti joukkoliikennesuunnitelmaan pohjautuvan liikenteen vuonna 2021, jolloin valintaperusteena oli hinnaltaan edullisin tarjous tai tarjousten yhdistelmä. Varsinaisen sopimuskauden jälkeen päätettiin käyttää sopimukseen liittyvät optiokaudet (1+1 vuotta) siten, että liikennöinti jatkuu nykyisellä sopimuksella 1.6.2025 saakka.
Ylivieskan kaupunki on päivittänyt yhteistyössä Sitowise Oy:n kanssa joukkoliikennesuunnitelman, joka on valmistunut helmikuussa 2025. Hankkeen pääpaino on ollut optimoida avoin joukkoliikenne nykyisen oppilasrakenteen, markkinaehtoisen joukkoliikenteen sekä ELY-keskuksen joukkoliikenteen aikataulujen ja huomioiden ympärille. Keskeisimmät muutokset vuoden 2021 joukkoliikennesuunnitelmaan nähden ovat Teikkoperän iltapäivävuoron ja Perkkiön aamupäivä- ja iltapäivävuoron siirtyminen kaupungin hankittavaksi markkinaehtoisessa ja POP-ELY:n liikenteessä tapahtuneiden muutoksien seurauksena. Raudaskylän ja Niemelänkylän päivävuoroja ei uudelle sopimuskaudella hankita vähäisten matkustajamäärien johdosta.
Joukkoliikenteen hankintaan liittyvän EU-kynnysarvon ylittävän tarjouskilpailun ennakkoilmoitus julkaistiin HILMA-järjestelmässä 30.1.2025 ja hankintaa koskeva hankintailmoitus 10.3.2025. Tarjouspyynnön mukaan liikenne hankintaan sopimuskaudelle 7.8.2025-3.6.2028 sekä mahdollisille (1+1) optiokausille 4.6.2028-2.6.2029 ja 3.6.2029-1.6.2030. Tilaajalla on ilmoituksellaan oikeus jatkaa sopimusta kahdella yhden vuoden mittaisella optiokaudella, yksi optiokausi ja kohde kerrallaan. Tarjouskilpailu käynnistettiin avoimella menettelyllä. Hankinnassa noudatetaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016).
Tarjouspyyntö koski avoimen joukkoliikenteen lisäksi kaupungin oppilaitosten ja päiväkotien uinti- ja liikuntakuljetuksia. Tarjouksia pyydettiin kuudesta (6) liikennöintikokonaisuudesta, joita olivat:
- Teikon linja
- Kantokylän linja
- Raudaskylän linja
- Perkkiön ja Niemelänkylän linjat
- Uinti- ja liikuntakuljetukset
- Yhdistelmätarjous kohteista 1-4
Tarjoukset pyydettiin erikseen yhdestä tai useammasta kohteesta, sekä yhdistelmätarjous kohteista 1-4. Tarjouspyynnön mukaan valintaperusteena on hinnaltaan edullisin tarjous tai tarjousten yhdistelmä.
Tarjouksia saapui tarjousaikana määräaikaan 26.3.2025 klo 12.00 mennessä kaikista kohteista kaksi (2) kappaletta:
- Antti Kangas Oy
- Wiimax (Oulaisten Liikenne Oy)
Tarjoajien todettiin täyttävän soveltuvuudelle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjouksien todettiin olevan tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu tehdään kohteiden 1-4 osalta siten, että verrataan halvimpien yksittäisistä kohteista annettujen tarjousten summaa halvimman yhdistelmätarjouksen hintaan. Hintavertailu tehdään vuosikustannusten perusteella, eli tarjoajan kohteeseen tarjoama kilometrihinta kerrotaan vuosisuoritearviolla, joka on ilmoitettu tarjouspyynnön liitteessä Kohdekuvaukset kohteet 1-4. Jos yhdistelmätarjous on halvempi kuin yksittäisten kohteiden tarjousten summa, valitaan palvelun tuottajaksi halvimman yhdistelmätarjouksen antanut toimija. Muussa tapauksessa palvelun tuottajiksi valitaan toimijat, jotka ovat antaneet halvimmat tarjoukset yksittäisiin kohteisiin.
Kohteen 5 osalta hintavertailu tehdään kilometrihinnan perusteella. Halvimman hinnan antanut tarjoaja valitaan palvelun tuottajaksi.
Tarjouskilpailun päättävästä ratkaisusta tehdään kirjallinen hankintapäätös ja siitä ilmoitetaan välittömästi kaikille tarjouksen jättäneille tarjoajan ilmoittaman yhteyshenkilön sähköpostiosoitteeseen. Hankintasopimus (liikennöintisopimus) syntyy vasta, kun sopimus on allekirjoitettu. Hankintapäätös ei muodosta sopimussuhdetta tilaajan ja tarjoajan välille.
Liitteenä on tarjousten avauspöytäkirja sekä tarjousten vertailu. Kokouksen oheismateriaalina on joukkoliikennesuunnitelma, tarjouspyyntö sekä saapuneet tarjoukset kokonaisuudessaan.
Esittelijä kaupunginjohtaja Maria Sorvisto
Päätösehdotus Kaupunginhallitus
1. valitsee Ylivieskan kaupungin sisäisen joukkoliikenteen tuottajiksi sopimuskaudelle 7.8.2025-3.6.2028 sekä mahdollisille (1+1) optiokausille 4.6.2028-2.6.2029 ja 3.6.2029-1.6.2030:
- yhdistelmäkohteeseen, joka sisältää kohteet 1-4: Wiimax (Oulaisten Liikenne Oy)
- kohteeseen 5: Antti Kangas Oy
2. valtuuttaa kaupunginjohtajan päättämään mahdollisesti käytettävistä optiovuosista.
3. valtuuttaa kaupunginjohtajan allekirjoittamaan liikennöintisopimukset.
Asian käsittely Asiantuntijoina kuultiin talouspäällikkö Kalliota ja vs. kaupunginarkkitehti Taka-Eilolaa.
Kallio ja Taka-Eilola poistuivat kokouksesta klo 13:02 ennen asiakohdan päätöstä.
Päätös Hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |