Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ylivieskan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sivistyslautakunta
Esityslista 20.11.2024/Asianro 181

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa

 

Koulutuspalveluiden talousraportti ja strategiset teot 30.9.2024 mennessä

 

Sivistyslautakunta 20.11.2024     

676/02.02.02/2024  

 

Valmistelija Talouspäällikkö Tuomo Kallio, puh. 044 4294 315,

 vs. sivistysjohtaja Eija Saarel puh. 044 4294 212.

 

Syyskuun lopullinen talousraportti on valmistunut. Lokakuun lopullinen kirjapidon raportti ei ole vielä valmis, eikä kaikkia laskuja ja tuloja ole vielä kirjattu. Lokakuun palkkamäärärahat ovat toteutuneet ilman lomapalkkojen jaksotusta yli laskennallisen eli 85,8 %, kun laskennallinen toteutuman tulisi olla eli 83,3 %, jolloin erotus on +2,5 %. Jaksotusten jälkeen tilanne on vähän parempi. Palkkamäärärahojen ylitys on väistämätön.  Tilinpäätöksessä 2023 palkkamäärärahat olivat suuremmat kuin vuoden 2024 talousarviossa. Palkkakustannuksia nostavat sopimuksen mukaiset korotukset kevään ja syksyn alussa. Talousarvion palkkavarus oli 2,99 %.  Palkkojen sopimuskorotusten suuruus touko- kesäkuussa oli noin 3,67%, joidenkin arvoiden mukaaan kokorotusten kustannusvaikutus vuodelle 2024 on 3,11 %.  Sairausajanpalkkakustannukset ovat kasvaneet vuodesta 2023, joka heijastuu myös palkkojen kokonaistoteutumassa. Lokakuussa on maksettu opettajien TVA- korvaukset. KVTES:n syksyn järjestelyvaraerät ovat vielä jakamatta, joka lisää vielä palkkakustannuksia loppuvuodelle.

 

Kaupunginvaltuuston hyväksymät talouden sopeuttamistoimien, esimerkiksi tuntikehyksen leikkaukset ja opetusryhmien vähennykset, vaikutukset kohdentuvat vasta syksyyn 2024 eli lukuvuoden 2024-2025 alkuun. Lisäksi on vähennetty ohjaajaresurssia. Näiden vaikutukset näkyvät toiminnassa ja talousraporteissa vasta syksystä 2024 alkaen. Sopeuttamisen osalta kyse on vain viiden kuukauden aikajaksosta.

 

Sopeuttamistoimiin kuului mm. paikallisen tuntijaon pienentäminen kolmella tunnilla valtakunnalliseen minimiin. Valitettavasti OPH:n päätös uudistaa perusopetuksen tuntijakoa eli lisätä (2 vuosiviikkotuntia) perusopetuksen tunteja 1.8.2024 alkaen vähentää kaupungin päättämiä säästöjä. Tämän takia kaupungin päätös tuntiresurssien leikkauksesta ei toteutunut, kaikilta osin kuten oli suunniteltu. Koulutuksen järjestäjä on hyväksyttävä myös uudet opetussuunnitelmat. OPH:n päätökset lisäävät kuntien kustannuksia. Erityinen haaste on erityisoppilasmäärän kasvu, jotka aiheuttavat lisäjärjestelyitä ja lisäkustannuksia koulutuspalveluille.

 

Käyttötalouden valtionosuuksien sekä tulot että menot näyttäisivät toteutuvan lähes ennakoidun mukaisesti. Tilinpäätöksen yhteydessä siirrettiin hankkeiden avustuksia kuluvalle vuodelle, joka nostaa tulojen toteutumalukuja. Myyntituotot tulevat toteutumaan pääosin loppuvuonna vasta tilinpäätöksen yhteydessä. Opetushallitus ja opetusministeriö ovat leikanneet koulutuksen järjestäjien hankerahoitusta. Tämän takia hankerahoitusta on vähemmän saatavissa kehittämishankkeisiin. Esimerkiksi Korona- ja Covid-avustus-hankkeet ovat päättyneet, samoin Tasa-arvon edistämistä koskeva hanke. Tämän takia Ylivieskan kaupungin kehittämishankkeiden avustusmäärät ja toiminnan volyymit eli hankkeiden lukumäärä tulee laskemaan. Tällä on myös iso taloudellinen merkitys, kun saadut avustukset tulevat pienemään eli koulutuspalveluiden tulojen kertymä tulee alenemaan.

 

 

 

 

Käyttötalouden menojen toteutumaprosentti syyskuussa on 74,7 %, joka 0,9 % pienempi kuin vastaavana ajankohtana vuonna 2023.  Vuoden 2024 määrärahoissa se olisi tässä vaiheessa noin 268 000 euroa.

Tuloarvion toteutuma on 90,5 %. Lokakuun palkkaraporttien perusteella palkkojen toteutumaprosentti ilman jaksotuksia on 85,8 %, kun se vuonna 2023 oli 86,4 %. Tällä perusteella voidaan todeta, että toiminnan sopeuttamisen toimenpiteet ovat alkaneet vähitellen vaikuttamaan ja alibudjetointia on saatu hiukan kurottua kiinni. Toiminnan ja talouden tehostaminen jatkuu koulutuspalveluiden kehittämissuunnitelman perusteella.

 

Tässä vaiheessa ei ole tietoa loka- joulukuun menojen tarkemmasta toteutumasta. Isoja kustannuseriä palkkakustannusten lisäksi on vielä tulossa mm. sijoitettujen lasten kustannukset, Köökki Oy:n ruokahuollon ja siivouksen tilinpäätöslaskutukset, Heta Oy:n tilinpäätöslaskutus, lomapalkkojen jaksotukset sekä muut tilinpäätöksen mukaiset erät. Palkkamäärärahoissa

Tulopuolelta puuttuvat mm.  saatujen hankeavustusten jaksotukset, jotka siirtyvät vuodelle 2025 ja sijoitettujen lasten opetuksen laskutukset oppilaiden kotikunnille.  Loppuvuoden kustannusten kertymät voivat vielä muuttaa talouden ennustetta merkittävästi.

 

Tämän hetken talousraporttien perusteella ja käytettävissä olevan tiedon perusteella esitetään lisämäärärahoja mm. perusopetuksen opetustoimen, oppilashuollon ja lukiokoulutuksen palkkamäärärahoihin, ICT- , ohjelmisto- , leasing-kustannuksiin. Lukiokoulutuksen maksuttomuus ja lukion opiskelijamäärän kasvu nostaa oppimateriaalin (kirjallisuus, leasing) kustannuksia. Näihin esitetään myös lisämäärärahaa. Koulutuspalveluiden tuloarviota on myös hiukan korotettu.

 

Talousarviomuutosesitys:

 

 

Koulutuspalveluiden investointimääräraha 30 000 euroa jää käyttämättä,

joka voidaan todeta säästönä/ ylitysten katteena.

 

Koulujen johtoa on muistutettu tiukasta talouden pidosta ja

säästäväisyydestä.

 

Talouspäällikkö esittelee talouden raportit tarkemmin kokouksessa.

 

Oheismateriaalina talousraportit 30.9.2024 ja palkkaraportti 10/ 2024 sekä kaupunkistrategian toteutuma 9/ 2024 ja esitys koulutuspalveluiden talousarviomuutoksesta

 

Esittelijä vs. sivistysjohtaja Eija Saarela

 

Päätösehdotus Sivistyslautakunta päättää:
1. merkitä tiedokseen talousarvion toteutumisraportit ja strategiset teot ja saattaa ne edelleen kaupunginhallituksen tiedoksi,
2. hyväksyä osaltaan talousarvion muutoksen,
3. esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuustolle talousarvion muutosta lisämäärärahana esittelyn mukaisesti:
menot -601 978
tulot 60 000
netto -541 978

 

Päätös  

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa