Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ylivieskan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Työllisyyslautakunta
Pöytäkirja 30.10.2024/Pykälä 29

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Työllisyysalueen talousarvio vuodelle 2025 sekä talous- ja toimintasuunnitelma vuosille 2025 - 2027

 

Työllisyyslautakunta 25.09.2024 § 23 

 

 

Valmistelija elinvoimajohtaja Juho Niemelä

 

Ylivieska, Kalajoki, Nivala -työllisyysalueen yhteistoimintasopimuksen mukaisesti työllisyysalueen talousarvio laaditaan vastuukunnan talousarvion vuosikellon ja vastuukunnan antamien ohjeiden (talousarviokehys) ja periaatteiden mukaisesti. Työllisyyslautakunta tekee vastuukunnan valtuustolle esityksen työllisyysalueen talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi. Ennen työllisyyslautakunnan käsittelyä talousarviokehys käsitellään omistajaohjausryhmässä.

 

Työllisyysalueelle laaditaan yksi kokonaisuuden sisältävä talousarvio, joka sisältää menomäärärahat sekä vastuukunnan että muiden työnantajakuntien tuottamiin palveluihin ja lisäksi mahdollisen toisen työllisyysalueen tuottamiin palveluihin.

 

Selvyyden vuoksi todettakoon, että vastuukunnan talousarvio muodostuu vastuukunnan henkilöstömenoista ym. palvelujen järjestämiseen tarvittavista menomäärärahoista, sopimusperusteisista palveluista muilta työnantajakaupungeilta sekä mahdollisista palvelujen ostoista muilta työllisyysalueilta. Työllisyysalueen kokonaiskustannukset (=talousarvion menomääräraha) jaetaan työllisyysalueen kuntien kesken talousarvioperusteisesti ja tarkistetaan toteutuneiden kustannusten perusteella.

 

Talousarviota on valmisteltu käyttäen työllisyysalueen valmisteluryhmien ja kuntien viranhaltijoiden osaamista, tähän mennessä käytettävissä olevia valtionvarainministeriön tekemiä ja Pohjois-Pohjanmaan liiton TE2024 -hankkeen hankkimien konsulttipalveluiden jalostamia valtionosuuslaskelmia ja ELY-keskukselta sekä KEHA-keskukselta saatuja tietoja hyödyntäen.

 

Valmistelu on vielä keskeneräinen ja vaatii sekä omaan työhön että ulkopuolelta saatavaan tietoon nojaavia tarkennuksia. Kokoukseen tuodaan esitys talousarviovalmistelun ajankohtaisesta tilanteesta lähetettäväksi edelleen lausunnoille työllisyysalueen kuntiin.

 

Esittelijä elinvoimajohtaja Juho Niemelä

 

Päätösehdotus Päätösehdotus annetaan kokouksessa.

 

Päätös Työllisyyslautakunta lähettää kokouksessa käsitellyn esityksen lausuttavaksi kuntiin. Vastaukset pyydetään toimittamaan viimeistään maanantaina 28.10.2024.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Työllisyyslautakunta 30.10.2024 § 29  

1328/02.02.00/2024  

 

Valmistelija elinvoimajohtaja Juho Niemelä

 

Ylivieskan kaupunginhallitus on 26.8.2024 § 240 hyväksynyt talousarvion 2025 sekä taloussuunnitelman 2025-2028 laadintaohjeen ja tavoitekehykset talousarvion laadinnan pohjaksi. Työllisyysalueen talousarvio sisältyy Elinvoimapalveluiden tulosalueen alle.

 

Työllisyysalueen osalta järjestämissopimukseen on kirjattu, että "Työvoimapalvelujen järjestämisvastuu muodostaa kunnille uuden valtionosuustehtävän, johon osoitetaan täysimääräinen rahoitus. Työllisyysalueen kunnat kohdentavat valtiolta osoitetun rahoituksen täysimääräisesti alueen työllisyystehtävien hoitamiseen. Kuntalain 8 §:n 3 momentin mukaisesti jokainen kunta vastaa tehtäviensä rahoituksesta, vaikka järjestämisvastuu on siirretty toiselle kunnalle." Käsitellessään työllisyysalueen talousarvioraamia omistajaohjausryhmä suositteli vahvasti kuntien sopeutustoimenpiteiden huomioimisen myös työllisyysalueen budjetoinnissa. Edellä mainitun suosituksen perusteella työllisyysalueen vuoden 2025 talousarvion toimintakatteen loppusumma muodostuu kunnille osoitetuista valtionosuusmääristä vähennettynä omistajaohjausryhmän esityksellä jättää yksi virka per työnantajakunta täyttämättä toiminnan alkaessa. Edellisessä kokouksessa työllisyysalueen kunnilta pyydetyt lausunnot on huomioitu talousarvioesityksen valmistelussa ja esitetään lautakunnalle kokouksessa.

 

Tämän lisäksi yhteisestä sopimuksesta budjetissa ei ole huomioitu vuosina 2025 - 2026 alueemme kunnille etupäässä positiivisena (= lisäyksinä valtionosuuksiin) näkyvää siirtymäkauden rahoitusta. Tarkemmin avattuna siirtymäajan rahoitus lasketaan siten, että kuntakohtaisesta laskennallisesta valtionosuudesta vähennetään kuntakohtainen laskennallinen TE-palveluiden kustannusten toteuma. Mikäli erotus on negatiivinen, kunta saa tästä 50% lisänä ensimmäisenä vuonna ja 25% toisena vuonna, ja päinvastoin eli mikäli erotus on positiivinen, tullaan 50% erotuksesta veloittamaan vuonna 2025 ja 25% vuonna 2026.

 

Järjestämissopimuksen perusteella "Työllisyysalueen kokonaiskustannukset (=talousarvion menomääräraha) jaetaan työllisyysalueen kuntien kesken talousarvioperusteisesti ja tarkistetaan toteutuneiden kustannusten perusteella. Vastuukunta laskee kuntien osuudet talousarvion kokonaiskustannusten perusteella seuraavasti:

 1) Kustannuksista 50 prosenttia jaetaan sopijakuntien asukasmäärän suhteessa. Lukuna käytetään talousarviovuotta edeltävän vuoden lopun (31.12.) lukua.

2) Kustannuksista 50 prosenttia jaetaan sopijakunnittain työttömien määrän suhteessa. Lukuna käytetään talousarviovuotta edeltävän vuoden lopun (31.12.) lukua ja työttömien määrä määritellään TEM:n tilastojen mukaan."

 

Ylivieska, Kalajoki, Nivala -työllisyysalueen talousarvion menoiksi vuodelle 2025 esitetään yhteensä 3 256 428 euroa. Arvioituna vuoden 2023 tietoja hyödyntäen kuntien maksuosuudet olisivat seuraavat:

Kuva, joka sisältää kohteen teksti, kuvakaappaus, Fontti, numero

Kuvaus luotu automaattisesti

Huomioitavaa on, että kuntien lopulliset maksuosuudet lasketaan vuoden 2024 tietojen perusteella, kun ne ovat saatavilla, ja tulevat näin ollen muuttumaan edellä kuvatusta asukasluvun ja työttömien muutosten perusteella.

 

Vuosi 2025 tulee olemaan työllisyysalueen ensimmäinen toimintavuosi ja tärkein yksittäinen tavoite on työllisyysalueen toiminnan onnistunut käynnistäminen sekä lakisääteisten velvoitteiden täyttäminen. Työllisyysalueen toimintaa aletaan kehittämään järjestämissopimuksessa ja -suunnitelmassa yhteisesti määriteltyjen periaatteiden mukaisesti. Työllisyysalueen palvelustrategia on tavoitteena valmistella ja tuoda päätöksentekoon vuoden 2025 aikana.

 

Ensimmäisen vuoden perusteella tullaan tekemään tarvittavia muutoksia esimerkiksi työvoimaviranomaisen lakisääteisiin velvoitteisiin sekä asiakastarpeisiin perustuen. Vuonna 2025 tulee myös jatkaa keskustelua kustannustenjaon aiheuttamisperustaisuudesta sopimisesta työllisyysalueen kuntien kesken esimerkiksi palkkatuen ja starttirahan osalta. Järjestämissopimuksen mukaisesti työllisyysalueen mahdolliset yhteiset investoinnit rahoitetaan samalla periaatteella kuin käyttötalouden menot tai aiheuttamisperiaatteen mukaisesti kuntakohtaisesti. Järjestämissopimuksen mukaisesti investoinnit tulee käsitellä omistajaohjausryhmässä ennen kuin työllisyyslautakunta tekee niistä päätöksen.

 

Taloussuunnitelmavuosien 2026-2027 osalta ei tällä hetkellä ole tiedossa yleisen kustannustason (ml. palkat) nousun ulkopuolisia tarpeita. Kustannusnousu toteutettavissa ostopalveluissa on kuitenkin todennäköistä.

 

Esittelijä elinvoimajohtaja Juho Niemelä

 

Päätösehdotus Työllisyyslautakunta hyväksyy ja esittää edelleen, että valtuusto hyväksyy Ylivieska, Kalajoki, Nivala -työllisyysalueen talousarvioesityksen vuodelle 2025 sekä toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2025-2027.

Työllisyysaluejohtajalle, elinvoimajohtajalle ja talousjohtajalle annetaan tarvittaessa oikeudet tehdä teknisiä tarkistuksia talousarvioesitykseen.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa