Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ylivieskan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 30.09.2024/Pykälä 279

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Kommenttipyyntö Pohjois-Pohjanmaan päivitetyn liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnokseen

 

Kaupunginhallitus 30.09.2024 § 279  

1597/08.00.00/2024  

 

Valmistelija kuntatekniikan päällikkö Karoliina Mustonen

 vs. kaupunginarkkitehti Esa Taka-Eilola

 

 Pohjois-Pohjanmaan liitto on käynnistänyt aluettaan koskevan liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitystyön ja pyytää Ylivieskan kaupungin kommenttia suunnitelmaluonnoksesta 30.9.2024 mennessä. Ylivieskan kaupungin tekninen johtaja on osallistunut päivitystyön laajempaan ohjausryhmään.

 

 Liikennejärjestelmäsuunnittelu pohjautuu hierarkkiseen suunnittelutasojen rakenteeseen: valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan (Liikenne 12), maakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan sekä kuntien ja kaupunkien liikennejärjestelmäsuunnitelmiin. Suunnitelmilla on keskeinen rooli erilaisia EU-rahoituksia haettaessa.

 

 Vuonna 2019 laaditun edellisen Pohjois-Pohjanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman jälkeen toimintaympäristössä ja liikennepolitiikassa on tapahtunut muutoksia. Suunnittelun keskeinen tausta-ajatus on kaupunkien liikenteen ja maankäytön tarpeiden yhteensovittaminen.

 

 Pohjois-Pohjanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelma 2040:n tarkoituksena on "turvata Pohjois-Pohjanmaan elinvoima ja sen kehittyminen, saavutettavuus, osaavan työvoiman saatavuus ja varmistaa tuotannolliset investoinnit. Päivitys kokoaa ajankohtaiset näkemykset liikennejärjestelmän kehittämistä ohjaavasta visiosta, tavoitteista, toimintalinjoista sekä niitä tukevista toimenpiteistä, suunnitelman vaikutusten arvioinnista ja seurannasta. Vaikutusten arvioinnissa tuodaan voimakkaasti esille kestävän kehityksen teemat. Liikenteessä ilmastomuutoksen hillintä ja vähähiilisyys ovat olleet jo pitkään keskeisiä tavoitteita. Näiden rinnalle on noussut luonnon monimuotoisuuden ja biodiversiteetin turvaaminen sekä resurssiviisaus."

 

 Pääliikenneväyliin kohdistuvat kärkitoimenpiteet käsittävät infrahankkeiden suunnittelu- ja toteutusvalmiuden parantamista sekä varsinaisia infran toteutustoimenpiteitä. Kärkitoimenpiteet on jaettu neljään toimintalinjaan:

 

  1. Pohjoinen vahvemmin osaksi Euroopan liikenneverkkoa
  2. Liikennejärjestelmä tukee elinkeinoelämän kilpailukykyä ja tasapainoista aluerakennetta
  3. Liikennejärjestelmä mahdollistaa turvallisen ja kestävän liikkumisen normaalioloissa ja säilyttää toimintakykynsä myös poikkeusoloissa
  4. Liikennejärjestelmä mahdollistaa kestävät matkaketjut sekä työmatkaliikenteessä että tärkeimpien matkailukeskusten saavuttamisessa

 

 Hankkeita on tarkasteltu ja esitetty niiden:

 

  • perustelut suhteessa Pohjois-Pohjanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteisiin
  • Liikenne 12 -suunnitelman tavoitteisiin ja suunnitelman toimeenpanoa ohjaaviin linjauksiin, niiltä osin kuin vaikutuksia on kuvattu Väyläviraston hankekorteissa
  • Tilanne (suunniteltu- ja toteutusvalmius) suhteessa toteutus- ja rahoitusohjelmiin

 

Ylivieskaan alueeseen liittyviä kärkitoimenpiteitä ovat toimintalinjassa 2 "Ratasuunnittelun käynnistäminen Ylivieska - Liminka" sekä toimintalinjassa 3 "Valtatie 27 Ylivieskan eteläinen ylikulkusilta".

 

Liitteenä on Pohjois-Pohjanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman raporttiluonnos.             

 

Esittelijä kaupunginjohtaja Maria Sorvisto

 

Päätösehdotus Ylivieskan kaupunki kommentoi liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnosta seuraavasti:

Liikennejärjestelmäsuunnitelman 2.2 Elinkeinoelämän mukaan "elinkeinoelämän kehityshankkeet lisäävät erikoiskuljetusten määrää satamiin johtavilla reiteillä ja erityisesti valtatiellä 8. Pääradan ja sen poikittaisratojen merkitys kuljetuksissa kasvavat." Ylivieskan kaupunki katsoo, että em. vaikutuksista johtuen myös itä-länsisuuntaisen tieverkon merkitys kasvaa ja tämä tulee lisätä selvitykseen.

Ylivieskan kaupunki pitää ensiarvoisen tärkeänä, että Valtatie 27 Ylivieskan eteläinen ylikulkusilta on mukana selvityksessä ja toteutuu mahdollisimman pian. Kaupunki toteaa, että Valtatie 27 Ylivieskan eteläinen ylikulkusilta mahdollistaa elinkeinoelämän kannalta keskeiset itä-länsisuuntaiset erikoiskuljetukset Kalajoen ja Kokkolan satamien sekä Ylivieska-Iisalmi alueen välillä. Ylivieskan kaupunki katsoo, että tavoite 1:n edellytykset (edistämme Suomen kilpailukykyä ja erityisesti Perämeren rajat ylittävää yhteistyötä) täyttyvät. 

Lisäksi Ylivieskan kaupunki toteaa, että Valtatie 27 Ylivieskan eteläinen ylikulkusilta on alueellisesti erittäin tärkeä ja liikennemäärät ovat merkittäviä (vuoden keskimääräinen vuorokausiliikenne KVL 11035 ajoneuvoa/vrk). Liikenneturvallisuuden näkökulmasta nykyinen silta muodostaa liikenneturvallisuusriskin.

Ylivieskan kaupunki pitää tärkeänä, että "ratasuunnittelun käynnistäminen Ylivieska - Liminka" on mukana liikennejärjestelmäsuunnitelmassa ja etenee myöhemmin toteutukseen saakka.

 

Asian käsittely Asiantuntijana kuultiin vs.kaupunginarkkitehti Esa Taka-Eilolaa.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa