RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.ylivieska.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 26.08.2024/Pykälä 236
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Liite1 | Liite 1, Paikalliset olosuhteet | |
Liite2 | Liite 2, Ylivieskan kaupungin kaavoitus ja maankäyttö |
Lausunto kansallisen vedynsiirtoverkon reittivaihtoehdoista
Kaupunginhallitus 26.08.2024 § 236
1346/10.00.00/2024
Valmistelija vs. kaupunginarkkitehti Esa Taka-Eilola
Suomi tavoittelee vetytalouden johtavaa asemaa Euroopassa valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaisesti. Vetytalouden on ajatuksena tuoda mukanaan uusia investointeja ja työpaikkoja, sekä parantaa energiaitsenäisyyttä ja huoltovarmuutta.
Suomessa kaasun siirrosta vastaa valtion omistama kaasun siirtoverkkoyhtiö Gasgrid Finland Oy, jonka tehtävänä on toteuttaa myös vedyn siirtoinfra ja sen avulla yhdistää vetytalouden toimijat sekä vauhdittaa vetytalouden syntyä. Kansallisen vedynsiirtoverkon on ajatuksena mahdollistaa vetymarkkinan sekä uuden merkittävän toimialan syntymisen Suomeen.
Kansallisen vetyverkon runko muodostuu kahdesta hankkeesta (Nordic Hydrogen Route ja Nordic-Baltic Hydrogen Corridor), joissa konkreettisten reittivaihtoehtojen kartoitus on aloitettu. Siirtoverkon kehitystä on ajatuksena edistää kuntien, hankekehittäjien sekä teollisten toimijoiden kanssa. Alustavat suunnitelmat pohjautuvat vuonna 2023 laadittuun markkinakyselyyn.
Huhtikuussa 2024 Gasgrid julkaisi alustavat vaihtoehtoiset reittisuunnitelmat Suomen vetyverkolle ja pyytää reittivaihtoehdoista kirjallista palautetta 31.8.2024 mennessä. Yksi reittivaihtoehto on esitetty Ylivieskan keskustan itäpuolelle, Vähäkankaan taajaman länsipuolelle.
Tällä hetkellä vetyyn liittyvä lainsäädäntö on vielä valmisteluvaiheessa, joten toistaiseksi toimitaan maakaasuasetuksen mukaisesti. Käytännön tasolla vedyn siirtoverkoston rakentaminen tarkoittaa nykyisellä tietämyksellä maastoon noin 5-10 metriä leveää puustosta vapaata käyttöoikeusaluetta. Linjan ylitys on ajatuksena mahdollistaa raskailla koneilla peltoalueilla vapaasti ja metsämaastossa vain merkityiltä ylityspaikoilta. Maanalaisten rakenteiden etäisyydet rakennuskannasta vaihtelevat 5-20 metrin välillä ja maanpäällisten rakenteiden etäisyys rakennuskannasta 25-100 metrin välillä.
Aikataulullisesti reittikeskustelu etenee maakunnissa mm. alueellisten yritysinfojen kautta. Loppuvuodesta 2024 Gasgridilla on ajatuksena tiedottaa reititysprosessin etenemisestä keskusteluun osallistuneita. Tämänhetkisenä tavoitteena on valmistella reittivaihtoehtoja siten, että varsinaiset investointipäätöksiin olisi kyvykkyys vuonna 2026. Rakennustyöt on ajatuksena käynnistää tämän jälkeen siten, että varsinainen vedyn siirtoverkko on toiminnassa vuonna 2030.
Esittelijä kaupunginjohtaja Maria Sorvisto
Päätösehdotus Kaupunginhallitus lausuu, että Ylivieskan kaupunki:
1. kannattaa ajatusta kansallisen vedynsiirtoverkoston toteuttamisesta Ylivieskan kaupungin alueelle keskustan itäpuolelle. Ylivieska sijaitsee liikenteen ja rautatieliikenteen risteyskohdassa, joka mahdollistaa alueen toimijoille erinomaiset yhteydet. Alueella on suunnitteilla merkittäviä tuuli- ja aurinkovoimahankkeita, jotka tuovat alueelle energiaomavaraisuutta ja mahdollistavat osaltaan paljon energiaa kuluttavien hankkeiden toteuttamisen. Nämä mahdollisuudet yhdessä suunnitellun vetyinfrastruktuurin kanssa tukevat toinen toisiaan ja mahdollistavat alueen laajemman kehityksen.
2. pitää tärkeänä, että vedynsiirtoverkoston jatkosuunnittelussa käydään tiivistä vuoropuhelua kaupungin ja alueen edustajien kanssa, jotta reitin sijainti saadaan optimoitua alueen muuhun suunniteltuun maankäyttöön.
3. lähettää Gasgridille tiedoksi oheisen liitemateriaalin mukaisesti alueen paikalliset olosuhteet sekä kaavoitustilanteen, mitkä vedynsiirtoverkoston jatkosuunnittelussa tulee huomioida.
Asian käsittely Asiantuntijana kuultiin vs. kaupunginarkkitehti Esa Taka-Eilolaa.
Päätös 1. Hyväksyttiin.
2. Hyväksyttiin.
3. Hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |